Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Hållbart samhällsbyggande (HALB)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet hållbart samhällsbyggande är tvärvetenskapligt och behandlar samhällsplanering och den gestaltade livsmiljön med fokus på ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Undervisningen i ämnet hållbart samhällsbyggande ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om de förutsättningar, drivkrafter och värden som ligger till grund för arbete med hållbart samhällsbyggande. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om samhällsbyggnadshistoria och teorier som har haft betydelse för utformningen av olika samhällen. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att reflektera över samband mellan den gestaltade livsmiljön och hållbar utveckling. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur ett samhälle planeras och förändras utifrån olika målgruppers behov och sociala aspekter som till exempel tillgänglighet, klass eller kön.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur samhällsbyggnadsproblem har lösts och kan lösas. Eleverna ska även ges möjlighet att kritiskt och kreativt analysera dessa lösningar. På så vis ska undervisningen bidra till att utveckla elevernas förståelse av olika handlingsalternativ och deras konsekvenser. Undervisningen ska dessutom leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt förmåga att delta i samhällsbyggandets demokratiska process.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet till ett undersökande, praktiskt och verklighetsnära arbetssätt. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka och framställa underlag samt planera och genomföra stadsbyggnadsförslag. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att med hjälp av relevanta begrepp kommunicera förslag och idéer, både muntligt och skriftligt, samt använda olika presentationstekniker. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom samhällsbyggande.

Undervisningen i ämnet hållbart samhällsbyggande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att använda begrepp, teorier och modeller inom området hållbart samhällsbyggande.
  • Kunskaper om olika förutsättningar och möjligheter för att nå ett hållbart samhällsbyggande.
  • Förmåga att planera och genomföra egna undersökningar och förslag.
  • Förmåga att presentera sina idéer och resultat.
  • Förmåga att analysera konsekvenser av olika handlingsalternativ utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Nivåer i ämnet hållbart samhällsbyggande

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search