Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Hälsa och välbefinnande (HALO)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet hälsa och välbefinnande är tvärvetenskapligt och har sin grund i hälsovetenskap, beteendevetenskap och psykologi. I ämnet behandlas olika levnadsvanor och faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Ämnet utgår från en helhetssyn på människan som biologisk, psykologisk och social varelse.

Undervisningen i ämnet hälsa och välbefinnande ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om sambanden mellan den psykiska, fysiska och sociala hälsan samt om levnadsvanor och faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av de egna levnadsvanornas betydelse för hälsa och välbefinnande. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika aktiviteter, strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande. Eleverna ska även ges möjlighet att genomföra, använda och utvärdera dessa.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att kommunicera om och reflektera över hälsa och välbefinnande utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Undervisningen ska även behandla betydelsen av ett salutogent förhållningssätt.

Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hälsa och välbefinnande ur ett historiskt perspektiv. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om och förståelse av hur människors hälsa och välbefinnande påverkas av samhällets utveckling.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att genomföra praktiska aktiviteter, individuellt och tillsammans med andra. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att samtala om och reflektera över sina erfarenheter i relation till levnadsvanor, hälsa och välbefinnande. På så sätt ska eleverna ges möjlighet att fördjupa sin förståelse av aktiviteter, strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande.

Undervisningen i ämnet hälsa och välbefinnande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om levnadsvanor och faktorer som påverkar hälsa och välbefinnande utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv.
  • Kunskaper om olika aktiviteter, strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande.
  • Förmåga att genomföra olika aktiviteter och att använda metoder som främjar hälsa och välbefinnande.
  • Förmåga att utvärdera aktiviteter och användning av strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande.

Nivåer i ämnet hälsa och välbefinnande

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search