Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Journalistiskt skrivande (JOUR)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Journalistik fyller en central funktion i det demokratiska samhället genom att sprida information, granska makthavare och utgöra en arena för fri opinionsbildning. I ämnet journalistiskt skrivande ingår skriftlig framställning av olika typer av journalistiska texter. Ämnet behandlar även bestämmelser i de svenska grundlagarna om yttrande- och tryckfrihet samt källkritik inom journalistisk verksamhet.

Undervisningen i ämnet journalistiskt skrivande ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skriva olika typer av journalistiska texter. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att skriva språkligt korrekta, intresseväckande och stilistiskt medvetna texter i olika journalistiska genrer. Undervisningen ska främja elevernas kreativitet och tilltro till sin språkliga förmåga.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda olika journalistiska arbetsmetoder. I ämnet ingår också att läsa, granska och samtala om journalistiska texter i syfte att utveckla det egna skrivandet och den språkliga och stilistiska medvetenheten. Genom undervisningen ska eleverna även få möjlighet att utveckla förståelse av hur det egna skrivandet fungerar i mötet med olika läsare samt ges möjlighet att bearbeta egna texter efter respons.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på skeenden i omvärlden och skapa utrymme för diskussioner om hur dessa gestaltas i journalistiska texter. På så sätt ska undervisningen lyfta fram journalistikens etiska ansvar och delaktighet i att skapa olika bilder av världen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av etiska regler inom journalistisk verksamhet. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av de grundlagar som reglerar yttrande- och tryckfrihet. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om textuppbyggnad och stilistik i journalistiska texter av olika slag.

Inom journalistiken är det av stor vikt att kritiskt reflektera över och värdera olika källors tillförlitlighet och relevans. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda och värdera olika källor för informationssökning samt att kritiskt granska och värdera information från dessa.

Undervisningen i ämnet journalistiskt skrivande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att skriva texter i olika journalistiska genrer med anpassning till syfte, sammanhang och mottagare samt till skriftspråkets normer för språkriktighet.
  • Kunskaper om journalistiska texters uppbyggnad.
  • Förmåga att kritiskt granska, tolka och värdera information från olika källor samt att värdera källornas relevans och tillförlitlighet.

Nivåer i ämnet journalistiskt skrivande

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet svenska eller nivå 1 i ämnet svenska som andraspråk.

Nivåer i ämnet

search