Körsång (KORS)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform och har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Körsång används för att gestalta musik i en mängd sammanhang. Ämnet körsång behandlar upplevelse och skapande av musik tillsammans med andra och har sin grund i konstnärligt uttryck, musikaliskt hantverk och praktisk tillämpning av musikens teori.
Undervisningen i ämnet körsång ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i körmusicerande, utifrån både noter och gehör, samt förmåga att gestalta musik med sin röst, i samarbete med andra. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med medmusicerande och publik. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om körmusik från olika tider och kulturer. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera och tolka musikupplevelser. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att genom sitt musikutövande aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om röstvård och röstens fysiologi samt om hållbart musicerande. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av samband mellan detalj och helhet. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att utveckla förmåga att använda ett musikaliskt uttryck. Undervisningen ska dessutom ta fasta på att stärka elevernas motivation, nyfikenhet och självförtroende i musikutövandet.
Samarbetsförmåga och ansvarstagande för arbete i grupp är viktigt i musiken. Därför ska eleverna ges möjlighet att pröva olika metoder för instudering av körmusik. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att reflektera över sin egen och andras musikaliska gestaltning, i syfte att öka det konstnärliga skapandet. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit och trygghet. Undervisningen ska också lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor inom körmusicerande.
Undervisningen i ämnet körsång ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att musicera vokalt i kör med ett musikaliskt uttryck.
- Förmåga att studera in musik och att ta ansvar för sin roll i kören.
- Förmåga att samarbeta med medmusiker och kommunicera med publik.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Kunskaper om röstfysiologi och röstvård samt om arbetsmiljöfrågor och hållbart musicerande.
Nivåer i ämnet körsång
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Körsång Nivå 1 | KORS1000X | 100 |
Körsång Nivå 2 | KORS2000X | 100 |
Visar träffar 1 - 2 |