Låtskrivande (LATS)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform som har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Låtskrivande är en betydelsefull del av svensk export och när musik skapas sker det ofta med många människor inblandade. Ämnet låtskrivande behandlar den kreativa och konstnärliga processen att skriva och skapa låtar, från idé till färdig låt. Ämnet behandlar också olika samarbetsmetoder samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Undervisningen i ämnet låtskrivande ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i musik och förmåga att skapa och skriva musik, med låten som uttrycksmedel. Genom såväl teoretisk som praktisk undervisning ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i låtskrivarprocesser, att gå från idé till färdig låt. Centralt i undervisningen är det egna kreativa skrivandet och skapandet av låtar, före och även under musikproduktionsprocessen. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar kreativitet och förståelse av samband mellan detalj och helhet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i musikämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. För att kunna realisera sina idéer i praktisk handling ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med andra låtskrivare, musiker och musikproducenter. För att utveckla det konstnärliga skapandet ska eleverna även ges möjlighet att analysera och tolka musik i olika former och att reflektera över och värdera sin egen och andras musikaliska produktion.
Genom att arbeta med både musik och text i låtskrivande ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett personligt uttryck med en hantverksmässig och konstnärlig kvalitet. Undervisningen ska ta fasta på att stärka elevernas motivation och självförtroende i musikskapandet och musikutövandet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljöns betydelse och om lagar och andra bestämmelser inom musikområdet.
Samarbetsförmåga och ansvarstagande för arbete i grupp är viktigt i låtskrivarprocesser och gemensamt musikskapande. Därför ska eleverna ges möjlighet att arbeta tillsammans med andra och efter givna ramar. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit och trygghet. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor, frågor om jämställdhet och vad som är ett klokt handlande i låtskrivande. Undervisningen ska varva teoretiska moment med praktiska och ge eleverna möjlighet att pröva olika metoder och verktyg i sin konstnärliga skapandeprocess.
Undervisningen i ämnet låtskrivande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om musikgenrer och stildrag.
- Förmåga att skapa musik med ett konstnärligt uttryck.
- Förmåga att skriva och bearbeta text till musik.
- Förmåga att ta ansvar för eget och gemensamt arbete i låtskrivande.
- Kunskaper om arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser vid musikskapande.
Nivåer i ämnet låtskrivande
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet ensemble, nivå 1 i ämnet instrument eller sång, nivå 1 i ämnet musik, nivå 1 i ämnet musikproduktion eller nivå 1 i ämnet musikteori.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Låtskrivande Nivå 1 | LATS1000X | 100 |
Låtskrivande Nivå 2 | LATS2000X | 100 |
Visar träffar 1 - 2 |