Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Människan i industrin (MANS)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Det industritekniska området är under ständig utveckling och har betydelse för stora delar av samhällets utveckling. Ämnet människan i industrin behandlar industrins villkor och individens roll, ansvar och betydelse i arbetsgruppen och för företagets produktion. Det ger också en introduktion till lagar, förordningar och andra bestämmelser som berör industriarbete.

Undervisningen i ämnet människan i industrin ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om individens betydelse och ansvar för den dagliga produktionen och för företagets utveckling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vad arbetsgruppen samt den enskildes roll i gruppen betyder för produktion och kreativt arbetsklimat. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att reflektera över gruppdynamiska fenomen och ledarskapets funktion. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om industrin i ett historiskt perspektiv samt om de förutsättningar och villkor som företag och människor i dag arbetar under. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att reflektera över hur förändringar i framtiden kan påverka industrins förutsättningar och produktionsstrukturer samt industrins roll i samhället och på arbetsmarknaden. Undervisningen ska även stimulera elevernas intresse för industrins utveckling och digitalisering.

För att eleverna ska växa i tilltro till den egna innovativa förmågan ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur både samhällsfaktorer och enskilda arbetstagares idéer genom tiderna har påverkat produktion, produkter och arbetsvillkor.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar produktion och företag. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om krav på säkerhet inom branschens olika verksamhetsområden. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur produktion och produkter påverkar miljön och tillgången till de resurser som används.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över hur normer och uppfattningar kan påverka olika handlingsalternativ inom utbildning och arbetsliv.

Undervisningen i ämnet människan i industrin ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om samarbetets betydelse för en fungerande produktion.
  • Kunskaper om idéer och samhällsfaktorers påverkan på industrins utveckling.
  • Kunskaper om hur lagar och andra bestämmelser reglerar produktion och företag.
  • Förmåga att arbeta på ett säkert sätt utifrån de rutiner och bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen.
  • Kunskaper om produktionens påverkan på samhället och företagandets villkor.

Nivåer i ämnet människan i industrin

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search