Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Marknadsföring inom besöksnäringen (MARN)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet marknadsföring inom besöksnäringen behandlar huvudsakligen marknadsföring och försäljning av tjänster och produkter inom turism- och besöksnäringen. Marknadsföring handlar om att visa vad en verksamhet står för och nå ut med dess speciella budskap och erbjudanden, men också om betydelsen av att skapa och vårda kundrelationer som genererar värde både för kunder och för en positiv framtida utveckling av verksamheten.

Undervisningen i ämnet marknadsföring inom besöksnäringen ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringens och turismens verksamhetsområden. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om teorier, begrepp och strategier inom marknadsföring. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förståelse av sambandet mellan marknadsföring och dess påverkan på individen samt av marknadsföringens roll i köpprocessen. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om varumärkenas och företagsprofilernas värde och betydelse i all kommunikation. Undervisningen ska även belysa frågor som rör ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet inom området. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av sambandet mellan utbud och efterfrågan samt av faktorer som påverkar affärsmöjligheter och lönsamhet.

Framgångsrik marknadsföring är en viktig del för en plats, ett hotell och en destination. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda metoder dels för marknadsanalyser, dels för marknadsföringsaktiviteter. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förmåga att genomföra marknadsföring riktad mot olika kundsegment, anpassad utifrån bland annat trender och andra aspekter som etik och hållbarhet. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om god marknadsföringssed.

Turism- och besöksnäringen består till stor del av små och medelstora företag och innovation och idérikedom är av stor betydelse när det handlar om att utforma framgångsrik marknadsföring. Undervisningen ska därför stimulera elevernas kunskapssökande, kreativitet och vilja att omsätta idéer i praktisk handling.

Genom praktiska övningar i verklighetstrogen miljö ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper inom marknadsföring och försäljning samt förmåga att använda aktuella marknadsföringsstrategier för informations- och kommunikationsteknik.

Undervisningen i ämnet marknadsföring inom besöksnäringen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen.
  • Förmåga att använda metoder och aktuell teknik inom marknadsföring samt att utvärdera sitt arbete.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom marknadsföring och försäljning.

Nivåer i ämnet marknadsföring inom besöksnäringen

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet besöksnäringen.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search