Modedesign och sömnad (MODD)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Klädmodet och efterfrågan på kläder förändras kontinuerligt och klädindustrin behöver ständigt anpassa tillverkningen utifrån efterfrågan. Centralt i ämnet modedesign och sömnad är tekniker, material och utrustning för konfektionssömnad och mönsterhantering vid design och tillverkning av kläder.
Undervisningen i ämnet modedesign och sömnad ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra konfektionssömnad samt att använda alla steg i designprocessen från idé till färdigt klädesplagg. Det innebär att planera arbetet, välja lämpliga tekniker och material samt att tillverka plagg och redovisa arbetsprocess och resultat. Undervisningen ska också stimulera elevernas förmåga att utveckla hantverksmässiga färdigheter, idérikedom, personligt ansvarstagande, samarbetsförmåga, drivkraft och skaparglädje.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om sömnad, mode, design och formgivning samt färg-, form- och proportionslära. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att välja lämpliga material och sömnadstekniker utifrån den tänkta slutprodukten, med hänsyn till materialåtgång och miljö. Undervisningen ska dessutom leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda yrkets fackspråk för att kommunicera om arbetet samt att använda digitala verktyg i arbetet.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att tillämpa kunskaper om säkra och hållbara arbetssätt inom den textila branschen. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om villkor och utvecklingsmöjligheter inom branschen, både nationellt och internationellt.
I undervisningen ska eleverna ges rika möjligheter att träna såväl sömnads- och konstruktionstekniker vid konfektionssömnad som experimentella arbetsmetoder. Eleverna ska också ges möjlighet att tillämpa sina teoretiska kunskaper om tekniker, design och passform samt om materialens olika egenskaper i det konstnärliga och hantverksmässiga arbetet.
Undervisningen i ämnet modedesign och sömnad ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera arbetet och använda olika sömnadstekniker vid skapande av kläder.
- Förmåga att designa kläder samt att använda färg-, form- och proportionslära under skapandeprocessen.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera arbetsprocess och resultat samt att använda fackspråk.
- Kunskaper om olika textila materials egenskaper och användningsområden.
- Förmåga att hantera och underhålla maskiner och verktyg samt att arbeta säkert och hållbart.
- Kunskaper om olika yrken och utvecklingsmöjligheter inom klädbranschen.
Nivåer i ämnet modedesign och sömnad
- Nivå 1a1, 100 poäng. Betyg i modedesign och sömnad som omfattar nivå 1a1 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg som omfattar nivå 1b.
- Nivå 1a2, 100 poäng, som bygger på nivå 1a1. Betyg i modedesign och sömnad som omfattar nivå 1a2 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg som omfattar nivå 1b.
- Nivå 1b, 200 poäng. Betyg i modedesign och sömnad som omfattar nivå 1b kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg som omfattar nivå 1a1 eller 1a2.
- Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1a2 eller 1b.
- Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
- Nivå 4, 100 poäng, som bygger på nivå 3.