Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Naturturism (NATT)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet naturturism handlar om hur natur- och kulturmiljöer kan nyttjas för rekreation, naturupplevelser och företagande. I ämnet ingår vägledning och guidning i samband med vistelse i naturen, arrangerade aktiviteter och besök i naturbrukets olika miljöer.

Undervisningen i ämnet naturturism ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att bedriva verksamhet för individer och grupper i natur- och kulturmiljöer. Den ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att med olika metoder planera, genomföra och utvärdera naturturismaktiviteter för olika syften och målgrupper. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att informera och berätta om växter och djur samt om ekologiska samband i naturen. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att förstärka naturupplevelser och förmedla kunskap om natur- och kulturmiljöer. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om ledarskap och kommunikation samt förmåga att bemöta och leda deltagare och grupper på ett serviceinriktat sätt. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och friskvård.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att välja, använda och vårda utrustning och teknik i samband med verksamheten. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för andra människors säkerhet i samband med arrangerade aktiviteter samt förmåga att förebygga och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer, om allemansrätten och om naturturism på annans mark. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om företagande och förståelse av hur affärsverksamheter inom naturturism kan bidra till en hållbar landsbygdsutveckling.

Genom övningar i realistiska situationer ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att vägleda andra till rikare naturupplevelser samt förmåga att använda redskap och utrustning för olika aktiviteter. Praktiska övningar ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om säkerhet och första hjälpen. Genom vistelse och exkursioner i olika natur- och kulturmiljöer ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om naturen och förmåga att iaktta och upptäcka naturens mångfald.

Undervisningen i ämnet naturturism ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera och genomföra målgruppsanpassade aktiviteter för olika syften och utvärdera resultatet.
  • Förmåga att levandegöra och förmedla kunskaper om naturen och därigenom vägleda andra till upplevelser i natur- och kulturmiljöer.
  • Förmåga att bemöta och leda deltagare och grupper i olika situationer på ett serviceinriktat sätt.
  • Förmåga att välja, använda och vårda redskap och utrustning för olika aktiviteter.
  • Förmåga att göra riskbedömningar samt att förebygga och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer samt förutsättningar för naturturism på annans mark.
  • Kunskaper om naturturismföretagande och dess betydelse för en hållbar landsbygdsutveckling.

Nivåer i ämnet naturturism

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search