Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Programmering (PROG)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Programmering har stor betydelse för och påverkan på arbetslivet och samhället. Ämnet programmering behandlar hur mjukvaror skapas, anpassas och utvecklas samt programmeringens roll i informationstekniska sammanhang som datorsimulering och praktisk datoriserad problemlösning. Ämnet behandlar även hur programmerade system påverkar maskiner, utrustning och beslutsfattande.

Undervisningen i ämnet programmering ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om programmeringens grunder, färdigheter i att tillämpa relevanta metoder för programutveckling och förmåga att lösa programmeringstekniska problem. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar färdigheter i programvaruutveckling och förståelse av hur programvaror och programmerbara system påverkar sin omgivning.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera, designa och vidareutveckla program. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om några vanligt förekommande programspråk samt traditioner och nya trender i utvecklingen av programspråk. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för hur programmering används utifrån olika sociala aspekter, som exempelvis genus, kultur och socioekonomisk bakgrund. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om datorns användning i samhället och datorns möjligheter och begränsningar.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta i projekt och att enskilt eller i grupp utföra programmeringsuppgifter av varierande komplexitet och inom olika tillämpningsområden. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom programmering.

Undervisningen i ämnet programmering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om programmerbara system, programspråk och programmeringsparadigm.
  • Förmåga att formulera och skapa lösningar för programmeringsproblem.
  • Förmåga att skapa program med anpassning till syfte, användare och tillgänglighet.

Nivåer i ämnet programmering

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search