Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Retorik (RETO)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Retorik handlar om att kommunicera på ett trovärdigt, övertygande och engagerande sätt. Det tillämpas inom till exempel marknadsföring och politisk argumentation och har även betydelse i privata sammanhang. Ämnet bygger på en lång tradition och har sedan antiken varit ett viktigt kunskapsområde. I ämnet ingår retorikens historia, praktisk tillämpning av retorikens metoder samt analys av retorik.

Undervisningen i ämnet retorik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om retorik samt förmåga att utrycka sig retoriskt medvetet i såväl samhälls- och arbetsliv som i privata sammanhang. Undervisningen ska främja elevernas aktiva deltagande i samhällslivet och stärka deras förmåga att påverka demokratiska beslutsprocesser. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att formulera ställningstaganden och argumentera för olika ståndpunkter. Vidare ska undervisningen främja elevernas kreativitet och deras tilltro till sin språkliga förmåga.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av retorikens begrepp, framställningsformer och metoder. I undervisningen ska eleverna ges rikliga tillfällen att praktiskt tillämpa sina kunskaper om retorik samt att anpassa innehåll, struktur, språk och framförande till olika retoriska situationer. Undervisningen ska även lämna utrymme för muntlig framställning i retoriska situationer som har koppling till elevernas utbildning eller intresse.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att analysera retorik i olika typer av muntliga och skriftliga framställningar. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att, med hjälp av retoriska begrepp, analysera budskap som vill övertyga, påverka eller manipulera i tal och texter från olika tider. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till hur språk och andra uttrycksmedel används i olika sammanhang, till exempel inom politisk kommunikation och marknadsföring.

Undervisningen i ämnet retorik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om retorikens uppkomst och utveckling.
  • Förmåga att kommunicera muntligt med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang samt att tillämpa retoriska metoder och uttrycksmedel.
  • Förmåga att analysera retorik i olika typer av muntliga och skriftliga framställningar.

Nivåer i ämnet retorik

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet svenska eller nivå 1 i ämnet svenska som andraspråk.

Nivåer i ämnet

search