Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Rytmik (RYTM)

Information

  • Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform som har olika funktioner och betyder olika saker för var och en av oss. Rytmik används för att utforska musik och gestalta musik både med rörelse och instrument eller sång. Ämnet rytmik har sin grund i gestaltandet av musik med konstnärligt uttryck, i musikaliskt hantverk och i praktisk tillämpning av musikens teori.

Undervisningen i ämnet rytmik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om rytmikens tre huvudområden, metrik, solfège och improvisation samt färdigheter i att musicera och gestalta musik, med rörelse och med röst eller instrument. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla sin musikaliska förståelse, med improvisation i rörelse, röst eller instrument som verktyg. Undervisningen ska ta fasta på att stärka elevernas motivation, nyfikenhet och självförtroende i musikutövandet och ge eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i musikaliskt skapande, där kreativitet, samarbete och rörelse är centrala verktyg. Genom undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att reflektera över sin egen och andras musikaliska gestaltning. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hållbart musicerande.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i musikämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att genom rörelse kommunicera med medmusiker och publik. Samarbetsförmåga och ansvarstagande för arbete i grupp är viktigt i musiken. Därför ska eleverna ges möjlighet att musicera tillsammans med andra. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i samtycke, tillit och trygghet.

Eleverna ska ges möjlighet att uppleva och arbeta praktiskt med musik, rytm, rörelse och dans från olika kulturer och ges möjlighet att utveckla ett musikaliskt och konstnärligt uttryck. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera och tolka musikupplevelser. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor inom rytmik.

Undervisningen i ämnet rytmik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Färdigheter i att musicera och gestalta musik med rörelse och röst eller instrument.
  • Förmåga att använda ett musikaliskt och ett konstnärligt uttryck.
  • Förmåga att improvisera.
  • Färdigheter i att använda rörelse som verktyg i det musikaliska lärandet.
  • Förmåga att kommunicera och samarbeta i musicerande och musikskapande.
  • Kunskaper om musik, rörelse, rytm och dans från olika kulturer.

Nivåer i ämnet rytmik

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search