Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Samiskt hantverk (SAMK)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet samiskt hantverk behandlar tillverkning av redskap, bruksföremål och konsthantverk. Det behandlar traditionella och moderna hantverkstekniker, material, verktyg, maskiner och annan utrustning inom det hantverksområde som eleven har valt. Det behandlar också yrkesetik under arbetsprocessen och resultatets kvalitet. Ämnet behandlar även hantverkets betydelse som näring, binäring, kulturbärare och identitetsskapare i det samiska samhället samt av dess symbolvärde för den samiska identiteten, livsstilen och levnadssättet.

Undervisningen i ämnet samiskt hantverk ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra alla steg i hantverksprocessen från idé till färdig produkt. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att planera med skiss eller ritning, välja lämpliga material och tekniker samt att utvärdera resultatet av arbetet. Undervisningen ska stimulera elevernas initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personliga ansvarstagande, samarbetsförmåga, egen drivkraft och skaparglädje. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kreativt tänkande, ett estetiskt förhållningssätt och känsla för form. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar såväl kunskaper om färg och form som färdigheter i design och formgivning.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda traditionella och nya material och tekniker inom valt hantverksområde samt färdigheter i att använda verktyg och maskiner. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att sköta och underhålla verktyg, material och maskiner. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att utveckla förståelse av sambandet mellan regelbundet underhåll utifrån säkerhetsaspekter och hög kvalitet i hantverket. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda ergonomiska och miljömässigt hållbara arbetssätt samt att värdera risker och vidta förebyggande säkerhetsåtgärder.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av värdet i att bevara och utveckla det samiska hantverket samt av hantverkets betydelse för samiskt kultur- och näringsliv. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda fackspråk och samisk terminologi som ett hjälpmedel för att förstå och beskriva det samiska hantverket både i nutid och i historisk tid.

I undervisningen ska eleverna ges rikligt med tillfällen till färdighetsträning inom valt hantverksområde. Vidare ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och samtala om det valda hantverksområdet samt att använda fackspråk och samisk terminologi.

Undervisningen i ämnet samiskt hantverk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om färg- och formlära samt om samiska ortskaraktärer och symboler.
  • Förmåga att välja och använda lämpliga material, tekniker, verktyg och maskiner.
  • Förmåga att planera arbetet samt att utvärdera och dokumentera arbetsprocess och resultat.
  • Förmåga att sköta och underhålla material, verktyg och maskiner.
  • Förmåga att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Förmåga att använda fackspråk och samisk terminologi.

Nivåer i ämnet samiskt hantverk

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 200 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search