Sceniskt karaktärsarbete (SCES)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Sceniskt karaktärsarbete handlar om processer inför mötet mellan aktörer och publik. Ämnet sceniskt karaktärsarbete behandlar olika sätt att skapa en scenisk karaktär. Med hjälp av begrepp, teorier och metoder från olika skådespelartraditioner skapas förståelse av karaktärsarbetets funktion i en konstnärlig process.
Undervisningen i ämnet sceniskt karaktärsarbete ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i att skapa sceniska karaktärer. Centralt i all teater är gestaltning och kommunikation. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med teaterns olika uttrycksmedel och gestalta sceniska karaktärer med kropp och röst. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur teaterns tre hörnpelare berättelsen, berättaren och rummet samverkar.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i teaterämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av teatern som kollektiv konstart. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla ansvarskänsla, initiativförmåga och lyhördhet. Undervisningen ska också betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
Teatern som konstform undersöker, ställer frågor och berättar om vad det är att vara människa i olika kontexter. Därför ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet på människans beteenden, drivkrafter och livsvillkor. Undervisningen ska utgå från elevernas kreativitet och stimulera konstnärligt skapande och berättande. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att med användning av områdets begrepp diskutera teaterns roll i samhället, såsom dess möjlighet att beröra och påverka människor. Genom det gestaltande arbetet ska eleverna enskilt och tillsammans med andra ges möjlighet att reflektera över det egna skapandet.
Undervisningen ska varva praktiska moment med teoretiska och ge eleverna möjlighet att uppleva, analysera och tolka sceniska gestaltningar, med fokus på sceniskt karaktärsarbete.
Undervisningen i ämnet sceniskt karaktärsarbete ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att använda sin kropp och röst i sceniskt karaktärsarbete.
- Förmåga att samarbeta i grupp och samspela i gestaltning.
- Förmåga att kommunicera med en publik med hjälp av sceniska karaktärer.
- Kunskaper om den sceniska berättelsens uppbyggnad.
- Förmåga att analysera och tolka sceniska gestaltningar med fokus på karaktärer och med användning av olika begrepp från området.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
Nivåer i ämnet sceniskt karaktärsarbete
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Sceniskt karaktärsarbete Nivå 1 | SCES1000X | 100 |
Sceniskt karaktärsarbete Nivå 2 | SCES2000X | 100 |
Visar träffar 1 - 2 |