Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Sjöfartssäkerhet (SJOA)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet sjöfartssäkerhet behandlar de metoder och den teknik som används på fartyg för att förhindra och hantera nödsituationer ombord. Ämnet behandlar även arbetsmiljö, sjöfartsskydd och skydd av den marina miljön.

Undervisningen i ämnet sjöfartssäkerhet ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra säkerhets-, miljöskydds- och sjöfartsskyddsarbete på fartyg samt kunskaper om fartygs säkerhetsorganisation. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och hälsorisker i samband med arbete ombord. Enligt nationella och internationella bestämmelser är dessa kunskaper och förmågor ett krav för tjänstgöring ombord på fartyg.

Säkerhetsarbete till sjöss handlar om att förhindra att besättning, passagerare, fartyg eller miljö utsätts för fara. Det handlar också om förmåga att agera i händelse av olycka eller nödsituation. Därför är det av central betydelse att undervisningen ger eleverna möjlighet att utveckla förmåga att identifiera, förebygga och hantera risker i fartygsmiljön samt förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ansvarstagande och förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka, på både svenska och engelska, i olika yrkessammanhang. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur den sociala arbetsmiljön påverkar trivsel, gemenskap och säkerhet ombord.

I undervisningen ska teoretiska och praktiska kunskaper vävas samman till en helhet för eleverna. Undervisningen ska erbjuda rikligt med färdighetsträning i hantering av olika typer av nödsituationer. Uppgifter ska vara konstruerade med utgångspunkt i autentisk fartygsmiljö för att återspegla och förbereda för situationer som eleverna kommer att möta i sin yrkesutövning. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar en säkerhet i hantering av utrustning och situationer samt problemlösnings- och initiativförmåga. Undervisningen ska organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra.

Undervisningen i ämnet sjöfartssäkerhet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utföra säkerhets- och skyddsarbete på fartyg.
  • Förmåga att samverka och kommunicera i yrkessammanhang.
  • Kunskaper om fartygs säkerhets- och skyddsorganisation, om risker till sjöss samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar området.

Nivåer i ämnet sjöfartssäkerhet

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search