Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Solcellsmontering (SOLC)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet solcellsmontering behandlar arbeten med montering av fästen och monteringssystem för solcellsanläggningar. Ämnet behandlar även vanligt förekommande tak- och byggnadskonstruktioner samt materialkunskap. Arbetet utförs ofta som en del i en större helhet där solcellsmontören vid planering och utförande måste ta hänsyn till andra aktörer och övergripande planer på byggarbetsplatsen.

Undervisningen i ämnet solcellsmontering ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utifrån ritningar och arbetsbeskrivningar montera fästen och monteringssystem för solcellsanläggningar på olika underlag. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av solcellssystem och komponenter i solcellsanläggningar. Undervisningen ska vidare ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om byggnadskonstruktioner för tak och väggar, byggnaders tätskikt och deras egenskaper och funktion samt om utförandekrav som gäller för nybyggnation, renovering, om- och tillbyggnad. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet samt förmåga att söka information i aktuella regelverk. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka ritningar och följa instruktioner samt planera och organisera arbetsuppgifter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja och hantera material samt använda och vårda verktyg och maskiner. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling samt kunskaper om branschens ansvar för hållbart byggande.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om yrkesrollen och vikten av ansvarstagande på arbetsplatsen. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att förhålla sig kritiskt till attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska även ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka med såväl arbetskamrater som kunder på både svenska och engelska. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att föra värderande diskussioner om utförda arbeten utifrån såväl kvalitetskontroll som genomförande. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska teoretiska och praktiska kunskaper vävas samman till en helhet för eleverna. Arbetsuppgifter ska genomföras med metoder, verktyg och maskiner som är tidsenliga och ergonomiskt anpassade samt organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra.

Undervisningen i ämnet solcellsmontering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om arbetsprocesser och metoder inom solcellsmontering.
  • Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera arbetsuppgifter inom solcellsmontering.
  • Förmåga att välja och hantera material samt använda och vårda verktyg och maskiner.
  • Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
  • Förmåga att samverka och kommunicera samt använda fackspråk.

Nivåer i ämnet solcellsmontering

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 3 i ämnet byggnadsplåtslageri eller nivå 2 i ämnet husbyggnad.

Nivåer i ämnet

search