Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Sömnad - fördjupning (SOMF)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Klädmodet och efterfrågan på kläder förändras kontinuerligt och klädindustrin behöver ständigt anpassa tillverkningen. Centralt i ämnet sömnad – fördjupning är konfektionssömnad och mönsterhantering vid tillverkning av dam- och herrkläder samt klädkollektioner. Ämnet behandlar även hållbart mode utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Undervisningen i ämnet sömnad – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra konfektionssömnad för kläder samt förmåga att designa kläder och skapa klädkollektioner. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla hantverksmässiga färdigheter samt förmåga att planera arbetet, tillverka kläder och att utvärdera arbetsprocess och resultat. Undervisningen ska stimulera elevernas idérikedom, självständighet, personliga ansvarstagande, samarbetsförmåga, egna drivkraft och skaparglädje. Eleverna ska också ges möjlighet att använda sin kreativitet och befästa sin kunskap om färg-, form- och stillära vid design och tillverkning av kläder och klädkollektioner. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utföra skräddade detaljer samt att konstruera och förändra mönster.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda fackspråk inom den textila branschen för att bemöta och kommunicera med kunder, uppdragsgivare och leverantörer. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar sin förmåga att använda olika digitala verktyg och tekniker i arbetet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om de textila yrkenas tradition och historiska utveckling. Som inspirationskälla och som grund för ökad förståelse av kulturella och stilhistoriska influenser ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om såväl dagens trendutveckling och klädmode som den kultur- och stilhistoriska utvecklingen inom klädbranschen. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet för ett hållbart arbetsliv inom klädbranschen.

Eleverna ska ges rika möjligheter att förfina tekniker för både sömnad och mönsteranpassning för olika ändamål. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda experimentella arbetsmetoder samt att arbeta i såväl textila material som i andra material. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper för att vidareutveckla och befästa sin förmåga att arbeta med mönster, sömnad, design och formgivning. Undervisningen ska leda till att eleverna befäster sina kunskaper om hur ändamålsenliga material och tekniker väljs utifrån tänkt klädesplagg eller klädkollektion med hänsyn till tidsåtgång, kostnader och miljö.

Undervisningen i ämnet sömnad – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera arbetet och att använda olika sömnadstekniker och mönster vid tillverkning av kläder och klädkollektioner.
  • Förmåga att designa kläder och skapa klädkollektioner.
  • Förmåga att dokumentera och utvärdera arbetsprocess och resultat samt att använda fackspråk.
  • Förmåga att arbeta säkert och hållbart.
  • Kunskaper om de textila yrkenas historia samt om olika stilepoker inom klädmode.

Nivåer i ämnet sömnad – fördjupning

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 3 i ämnet modedesign och sömnad och nivå 1 i ämnet manuell mönsterkonstruktion.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 200 poäng, som bygger på nivå 2.
  • Nivå 4, 100 poäng, som bygger på nivå 3.

Nivåer i ämnet

search