Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Spårfordon - elektronik (SPAO)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet spårfordon – elektronik behandlar olika typer av elektroniksystem i spårfordon. I ämnet behandlas även komponent- och kretsmätningar i samband med felsökning, funktionskontroll och driftsättning av kompletta applikationer.

Undervisningen i ämnet spårfordon – elektronik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av elektroniksystem och deras komponenter i spårfordon. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om felsökning, funktionskontroll och driftsättning av kompletta applikationer. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om komponent- och kretsmätningar i elektroniksystem. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra komponent- och kretsmätningar samt felsökning, funktionskontroll och driftsättning av kompletta applikationer.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och andra aktörer. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att, såväl självständigt som tillsammans med andra, arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet spårfordon – elektronik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika typer av elektroniksystem och deras komponenter samt hur de samverkar i spårfordon.
  • Kunskaper om rutiner för felsökning, funktionskontroll och driftsättning av kompletta applikationer i spårfordon.
  • Kunskaper om olika typer av komponent- och kretsmätningar med mätinstrument i elektroniksystem.
  • Förmåga att genomföra komponent- och kretsmätningar samt att tolka mätdata.
  • Förmåga att genomföra felsökning, funktionskontroll och driftsättning av kompletta applikationer.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att kommunicera med medarbetare och andra aktörer samt att använda tekniska begrepp och uttryck.

Nivåer i ämnet spårfordon – elektronik

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet spårfordon – ellära och elteknik.

Nivåer i ämnet

search