Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Spårfordon - underhållsteknik (SPAU)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet spårfordon – underhållsteknik behandlar underhållsarbetets betydelse för att spårfordon ska fungera på ett optimalt sätt. Ämnet behandlar pneumatiska system och komponenter samt deras underhållsbehov. Ämnet behandlar även olika metoder för sammanfogning av material samt arbetsprocesser och arbetsmetoder för inspektioner, kontroller och underhåll av spårfordon.

Undervisningen i ämnet spårfordon – underhållsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder inom underhåll av olika typer av spårfordon samt om sammanfogningsteknik och material som används i spårfordon.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar färdigheter i att demontera och montera fästelement och skruvförband samt i att genomföra enklare underhåll och inspektioner enligt spårfordonstillverkarens krav. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om pneumatiska system och deras komponenter samt om inspektioner och kontroller av huvudkomponenter i spårfordon.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och andra aktörer. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att både självständigt och tillsammans med andra arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet spårfordon – underhållsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika arbetsprocesser och arbetsmetoder vid underhåll av olika typer av spårfordon.
  • Kunskaper om material och sammanfogningsmetoder som används i spårfordon.
  • Kunskaper om pneumatiska system och komponenter samt deras funktion och underhållsbehov i spårfordon.
  • Kunskaper om inspektioner och kontroller av huvudkomponenter i spårfordon.
  • Färdigheter i att demontera och montera fästelement och skruvförband samt i att genomföra enklare underhåll och inspektioner av spårfordon.
  • Förmåga att använda teknisk information, verktyg och övrig utrustning i samband med underhåll och kontroller.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt att anpassa språket efter målgruppen.

Nivåer i ämnet spårfordon – underhållsteknik

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet spårfordon – elektronik.

Nivåer i ämnet

search