Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Tillämpad programmering (TILL)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet tillämpad programmering möjliggör en tvärvetenskaplig fördjupning inom något kunskapsområde. I ämnet tillämpas ett datavetenskapligt perspektiv på valt kunskapsområde, till exempel ekonomi, humaniora, konst och kultur, medicin, naturvetenskap, pedagogik, samhällsvetenskap eller teknik.

Undervisningen i ämnet tillämpad programmering ska syfta till att eleverna breddar eller fördjupar sina kunskaper och färdigheter inom programmering, tillämpat på ett valt område. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av programmeringens betydelse inom det valda tillämpningsområdet. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder i syfte att behandla frågeställningar inom det valda området. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar nyfikenhet för programmering, ett datavetenskapligt perspektiv på omvärlden och en förståelse av programmeringens betydelse i samhället. Därutöver ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur sociala normer och strukturer kan påverka möjligheten att utveckla och tillämpa programmering inom olika områden.

Undervisningen ska leda till att aktuell och relevant praxis och forskning samt elevernas egna erfarenheter tas till vara. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de breddade eller fördjupade kunskaperna inom programmering till valt tillämpningsområde samt bidra till att eleverna utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling. Genom undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och professionellt förhållningssätt.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att enskilt eller i grupp utföra programmeringsuppgifter av varierande komplexitet och inom valda tillämpningsområden. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom tillämpad programmering i valt område.

Undervisningen i ämnet tillämpad programmering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder vid programmering.
  • Kunskaper om utvecklingsprocesser inom programmering och samband mellan processers olika delar.
  • Förmåga att tillämpa programmering på ett valt område.
  • Förmåga att analysera vilka konsekvenser programmering har för individ, samhälle och teknisk utveckling.

Nivåer i ämnet tillämpad programmering

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search