Våningsservice (VANI)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet våningsservice omfattar städning, inredning och underhåll av rum och utrymmen inom besöksnäringens olika former av logi för privat-, grupp- och affärsrelaterat resande. Det behandlar även målgruppernas olika förväntningar på standard, servicenivå och tjänsteutbud.
Undervisningen i ämnet våningsservice ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra våningsservice (housekeeping) inom besöksnäringens olika former av logi, till exempel camping, kryssningsfartyg och olika sorters hotell. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera så att mötet med gästen blir yrkesmässigt och serviceinriktat. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om systematisk städning och underhåll och planering samt om inredning och dess påverkan på gästens upplevelse.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området våningsservice. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta på ett säkert och arbetsmiljöriktigt sätt. Eleverna ska ges möjlighet att diskutera ansvarsfrågor vad gäller etik och miljö inom verksamhetsområdet. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utvärdera arbetsinsats och resultat. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och lust till fortsatt lärande inom området.
Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att bemöta gäster med olika behov och förväntningar samt att hantera klagomål på ett sätt som är förenligt med verksamhetens mål. Genom kontakter med olika former av logi ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av både den stora variation av standard och servicenivå som finns inom området och av olika målgruppers önskemål.
Undervisningen i ämnet våningsservice ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika yrkesroller och arbetsuppgifter inom våningsservice.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter och resultat inom verksamhetsområdet.
- Förmåga att arbeta med hänsyn till ergonomi, miljö, ekonomi och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att i arbetet agera serviceinriktat och ansvarsfullt utifrån målgruppers och gästers olika behov.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera samt att anpassa sitt agerande utifrån olika situationer.
Nivåer i ämnet våningsservice
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet logi och värdskap.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.