Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Bild - konstnärlig fördjupning (BILK)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Konstområdet är ständigt i rörelse och kan bidra till förändrade attityder och uppfattningar om världen. Ämnet bild – konstnärlig fördjupning behandlar den konstnärliga processen och yttre faktorer som påverkar konstnärskapet. Ämnet är projektorienterat och obundet vad gäller material och teknik. I ämnet avses med bilder visuella två- eller tredimensionella bildframställningar.

Undervisningen i ämnet bild – konstnärlig fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i självständigt eller kollaborativt konstnärligt skapande, från idé till färdigt konstuttryck. Undervisningen ska bidra till att väcka elevernas nyfikenhet och vilja till estetiskt utforskande samt ge eleverna möjlighet att utveckla innovativa lösningsstrategier, ett personligt uttryck och ett kritiskt förhållningssätt till konst, kultur och samhälle. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar en frimodig attityd till det egna skapandet och mod att prova nytt, även om det finns risk för misslyckande. Därför ska undervisningen uppmuntra ett visst mått av risktagande under den konstnärliga processen. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för och driva egna eller gemensamma konstnärliga arbetsprocesser. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i bildämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Att kunna förhålla sig till vissa på förhand givna ramar eller koncept är viktigt för en utövande konstnär inom alla fält. Genom praktiskt arbete ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla förmåga att förhålla sig till tidsramar, kontext och målgrupp. Detta kan exempelvis ske genom arbete i autentiska uppdrag eller i projekt. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konceptets och kontextens påverkan på uttrycket och det egna eller det gemensamma arbetet.

Det är av stor vikt att det finns en valmöjlighet i sättet att visa och tala om sin konst, anpassat till konstverket, kontexten och processens natur. Därför ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att på olika sätt presentera sitt arbete.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utifrån eget valt eller givet koncept, material och tema arbeta konstnärligt i en egen process och i ett eget eller kollaborativt projekt. Undervisningen ska innehålla praktiska utmaningar och handledning i den konstnärliga processen och lämna utrymme för experimenterande med tematik, material och uttryck. Både undervisning och handledning ska lägga stort fokus på det egna konstnärliga arbetet och uttrycket. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ i konstnärligt arbete.

Undervisningen i ämnet bild – konstnärlig fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att omsätta idéer till färdiga konstuttryck samt förhålla sig till egna och givna ramar.
  • Kunskaper om konstnärlig kommunikation och kontextens betydelse.
  • Förmåga att dokumentera och presentera sin process samt reflektera över konstnärliga val.

Nivåer i ämnet bild – konstnärlig fördjupning

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 2 i ämnet bild, nivå 2 i ämnet fotografisk bild, nivå 2 i ämnet animation, nivå 2 i ämnet film- och tv-produktion eller nivå 2 i ämnet grafisk illustration.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search