Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Bioteknik (BIOE)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Bioteknik är ett tvärvetenskapligt ämne som har sin bas i biologi, kemi och teknik. Det är till sin karaktär både undersökande och analytiskt. Biotekniken beskriver hur celler eller celldelar kan användas i tekniska tillämpningar. Kunskaper i bioteknik kan bidra till såväl biomedicinska framsteg som gröna innovationer.

Undervisningen i ämnet bioteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om bioteknikens begrepp, modeller och arbetsmetoder samt om biotekniska tillämpningar. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar ett naturvetenskapligt perspektiv på omvärlden samt förståelse av vad som kan förklaras med naturvetenskap. Eleverna ska även ges möjlighet att lära sig att skilja mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet, kreativitet och handlingsberedskap att påverka sitt liv och samhället.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att analysera biotekniska frågeställningar och processer. Eleverna ska ges möjlighet att granska information och reflektera över frågor som rör bioteknik samt utveckla förståelse av bioteknikens möjligheter och begränsningar. På så sätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att göra välgrundade val och diskutera samhälleliga och etiska frågor utifrån en naturvetenskaplig utgångspunkt. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att kommunicera kunskaper, slutsatser och ställningstaganden på olika sätt med hjälp av bioteknikens begrepp och uttrycksformer.

Undervisningen ska behandla forskning inom områden som medicin, livsmedelshantering och jordbruk och därigenom ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur kunskaper i bioteknik kan användas i vetenskapligt arbete. Eleverna ska få reflektera över bioteknikens betydelse inom olika yrkesområden, för människors levnadsvillkor och för samhället i stort.

Genom praktiskt arbete med biotekniska och mikrobiologiska metoder ska eleverna ges möjlighet att fördjupa sin förmåga att genomföra systematiska naturvetenskapliga undersökningar utifrån olika frågeställningar. På så sätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förståelse av naturvetenskapens karaktär och av hur naturvetenskaplig kunskap växer fram. I det praktiska arbetet ska eleverna få använda naturvetenskapliga metoder och olika typer av utrustning samt utveckla sin förmåga att arbeta på ett säkert sätt.

Undervisningen i ämnet bioteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om bioteknikens begrepp, modeller och arbetsmetoder.
  • Förmåga att använda kunskaper i bioteknik för att analysera och tolka processer, granska information och kommunicera med ett naturvetenskapligt språk.
  • Förmåga att genomföra systematiska undersökningar med biotekniska och mikrobiologiska arbetsmetoder.
  • Kunskaper om bioteknikens betydelse för utveckling inom vetenskap och samhälle.

Nivåer i ämnet bioteknik

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet biologi eller nivå 1 i ämnet kemi.

Nivåer i ämnet

search