Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Biologi i vattenmiljöer (BIOL)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet biologi i vattenmiljöer behandlar den biologi som har betydelse för yrkesmässigt arbete inom fiske och vattenbruk. Kunskaper om vattenlevande organismer samt om deras livsprocesser och ekologi är centrala för verksamheter inom fiske och vattenbruk. Ämnet behandlar också vattnets fysikaliska och kemiska egenskaper samt vattnets kretslopp. Dessutom behandlas evolutionära processer och utvecklingen i vatten.

Undervisningen i ämnet biologi i vattenmiljöer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om vattenlevande organismers biologi, livsprocesser, utvecklingsfaser och förutsättningar för utveckling. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att identifiera och beskriva växt- och djurarter som lever i vatten. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vatten och vattnets kretslopp samt om vattenföring i sjöar och vattendrag och strömmar i havet.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om mikrobiologi och mikrobiologiska processer av betydelse inom fiske och vattenbruk. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om vattenmiljöer samt om naturbrukets påverkan på ekosystemen i vatten. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hotade arter och deras biotopkrav samt om bevarandearbete. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om sambandet mellan biologisk mångfald och hållbar utveckling samt förmåga att ta ställning i etiska frågor som gäller naturbruksverksamhet i vattenmiljöer.

Genom laborationer och undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt. I undervisningen ska eleverna genom praktiska övningar, observationer och fältstudier ges möjlighet att utveckla kunskaper om vatten och vattenlevande organismer samt utveckla förståelse av biologiska samband i naturen.

Undervisningen i ämnet biologi i vattenmiljöer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om vattenlevande organismers biologi.
  • Förmåga att identifiera och beskriva vattenlevande organismer av betydelse inom fiske och vattenbruk.
  • Kunskaper om vattnets fysikaliska och kemiska egenskaper samt om kretslopp och biologiska och ekologiska samband i olika vattenmiljöer.
  • Kunskaper om för fiske och vattenbruk relevanta mikroorganismer och mikrobiologiska processer samt deras betydelse i vattenmiljön.
  • Kunskaper om biologisk mångfald och hotade arter.

Nivåer i ämnet biologi i vattenmiljöer

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet biologi.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search