Dansteknisk breddning (DANN)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-05-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet dansteknisk breddning är till sin karaktär scenkonstnärligt och behandlar dansteknik i andra genrer än klassisk balett och samtida dans. Ämnet får bara anordnas på yrkesdansarutbildningen.
Undervisningen i ämnet dansteknisk breddning ska syfta till att eleverna utvecklar grundläggande danstekniska färdigheter i andra genrer än klassisk balett och samtida dans. Genom kontinuerlig träning ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i anatomiskt funktionell rörelse och placering samt i nyanserade rörelsekvaliteter. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla spatial och musikalisk lyhördhet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ett problemlösande förhållningssätt och förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling. På så sätt ska eleverna få verktyg för att kunna ta ansvar för sitt danstekniska lärande. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att arbeta konstnärligt på ett sätt som förbereder för dansaryrket.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med dansens begrepp och vokabulär. Dessutom ska undervisningen betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
Undervisningen i ämnet dansteknisk breddning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att tillämpa dansteknik i andra genrer än klassisk balett och samtida dans.
- Förmåga att anpassa sin dans till dynamik, rörelsevokabulär, musikaliska aspekter och rum.
- Förmåga att tillämpa den danstekniska träningsprocessens olika delar.
- Förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling.
Nivåer i ämnet dansteknisk breddning
- Nivå 1, 100 poäng.