Dator- och kommunikationsteknik (DATR)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Samhällets digitalisering påverkar en mängd olika verksamheter, funktioner och aktiviteter, vilket förutsätter fungerande dator- och kommunikationsutrustning. Ämnet dator- och kommunikationsteknik behandlar olika delar inom informationsteknik, bland annat hård- och mjukvara samt nätverk och kringutrustning.
Undervisningen i ämnet dator- och kommunikationsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med vanligt förekommande system och komponenter inom olika dator- och kommunikationsområden. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om system, enheter, komponenter, metoder och arbetssätt som används när datorer är uppkopplade i befintliga nätverk. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att tolka och använda instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem, utföra felsökningar och åtgärda fel, både självständigt och i samverkan med andra. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om datorsäkerhet och it-produkters kretslopp samt förmåga att arbeta med hänsyn till hållbar utveckling. Den ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att möta och kommunicera med uppdragsgivare och användare på ett serviceinriktat och situationsanpassat sätt. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och intresse för den tekniska utvecklingen inom dator- och kommunikationsteknik. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att använda yrkesområdets fackspråk muntligt och skriftligt samt att dokumentera sitt arbete.
Undervisningen ska varva praktiska och laborativa moment med teoretiska moment. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera teknisk utrustning.
Undervisningen i ämnet dator- och kommunikationsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos datorer, dator- och kommunikationssystem samt olika typer av nätverk.
- Förmåga att planera och utföra arbete i datorer samt i dator- och kommunikationssystem.
- Förmåga att optimera och administrera dator- och kommunikationssystem.
- Förmåga att identifiera och åtgärda fel i dator- och kommunikationssystem.
- Förmåga att tolka och använda tekniska dokument samt att dokumentera sitt arbete.
- Förmåga att ge stöd och support till användare.
Nivåer i ämnet dator- och kommunikationsteknik
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 150 poäng, som bygger på nivå 1.
- Nivå 3, 150 poäng, som bygger på nivå 2.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Dator- och kommunikationsteknik Nivå 1 | DATR1000X | 100 |
Dator- och kommunikationsteknik Nivå 2 | DATR2000X | 150 |
Dator- och kommunikationsteknik Nivå 3 | DATR3000X | 150 |
Visar träffar 1 - 3 |