Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Djur för forskningsändamål (DJUR)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

En etisk och ansvarsfull hantering av djur som används för forskningsändamål förutsätter kunskaper om djurens behov och välfärd samt djurskydd. Centralt i ämnet djur för forskningsändamål är hantering av djur, djurens behov, djuretik samt lagar och andra bestämmelser som gäller djurhållning av olika slag. Ämnet behandlar också hur djurförsök kan reduceras och ersättas med andra metoder.

Undervisningen i ämnet djur för forskningsändamål ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om yrkesarbete med djur för forskningsändamål. Den ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att sköta djur för forskningsändamål med utgångspunkt i djurs behov och naturliga beteende samt med vetenskapligt beprövade metoder som grund. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar en beredskap för klok och praktisk handling med utgångspunkt i djurets välfärd. I detta ingår att reflektera över djuranvändning inom forskning och att diskutera och värdera etiska frågeställningar. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar en biologisk förståelse av djurarter som används för forskningsändamål. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om vanligt förekommande arter inom forskning, deras egenskaper, anatomi, fysiologi och fortplantning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att iaktta och tolka djurs beteende, bedöma djurets hälsa och välmående och vidta åtgärder för att minska lidande och stress.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda och vårda utrustning samt att sköta anläggningar. Undervisningen ska också bidra till att utveckla elevernas förmåga att välja och använda hållbara och säkra arbetsmetoder, följa fasta rutiner och ta ansvar i arbetet med djur för forskningsändamål. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur skador och sjukdomar förebyggs samt hur påverkan på miljön kan minimeras. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med arbete med djur för forskningsändamål.

Genom praktiska övningar i undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och sköta djur och anläggningar samt teknisk utrustning som används för forskningsändamål. Genom stallturer och praktiskt arbete i olika djurmiljöer ska eleverna ges möjlighet att följa djurs utveckling, hälsa och välbefinnande. Genom observationer och fältstudier ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om djurs beteende och behov.

Undervisningen i ämnet djur för forskningsändamål ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om djurarter som används för forskningsändamål.
  • Förmåga att sköta och hantera djur för forskningsändamål på ett etiskt och säkert sätt samt att reflektera över djuranvändning i forskning.
  • Förmåga att tolka forskningsdjurs utseende och beteende samt att redogöra för åtgärder som syftar till att minska djurens ohälsa, lidande och stress.
  • Förmåga att sköta och hantera utrustning och anläggningar.
  • Förmåga att arbeta miljömässigt hållbart och smittförebyggande i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med djur för forskningsändamål.

Nivåer i ämnet djur för forskningsändamål

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet sällskapsdjur.

Nivåer i ämnet

search