Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Ekologi i naturbruksmiljöer (EKOL)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet ekologi i naturbruksmiljöer behandlar samspelet mellan levande organismer och deras omvärld samt hur naturbrukets verksamheter kan bidra till en ekologiskt baserad och hållbar samhällsutveckling. Ämnet behandlar också ekosystemtjänster som ett sätt att synliggöra vårt beroende av fungerande ekosystem. Centralt i ämnet är kunskaper om mark, växter och djur samt naturvård och betydelsen av biologisk mångfald.

Undervisningen i ämnet ekologi i naturbruksmiljöer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om ekologi och ekologiska samband i olika biotoper och ekosystem. Den ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av hur verksamheter inom naturbruk inverkar på olika organismer och deras livsmiljö, värdet av biologisk mångfald samt betydelsen av natur- och landskapsvård.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av biologiska samband i naturen. I detta ingår kunskaper om växter och djur, livsprocesser i marken, mikrobiologiska processer och om kretslopp i mark, vatten och luft. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om ekosystemtjänster samt förmåga att reflektera över ekosystemens bärkraft, människans roll i ekosystemen och hur verksamheter inom naturbruk kan bidra till att främja hållbar utveckling.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att identifiera, namnge och beskriva olika växt- och djurarter samt deras naturliga habitat och livsmiljöer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om växternas och djurens byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser samt om olika djurarters behov och naturliga beteenden. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om kulturmiljöernas betydelse för den biologiska mångfalden samt förvaltnings- och bevarandefrågor i samband med naturbruksverksamheter.

Genom laborationer och undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt tänkande och en biologisk förståelse av djur och växter. I undervisningen ska eleverna genom praktiska övningar, observationer och fältstudier ges möjlighet att studera växter och djur i deras naturliga miljöer och därigenom ges möjlighet att utveckla förståelse av ekosystem och ekosystemtjänster. Undervisningen ska innefatta naturvetenskapliga arbetsmetoder som att formulera och söka svar på frågor, göra systematiska observationer, planera och utföra experiment och fältstudier samt bearbeta, tolka och kritiskt granska resultat och information.

Undervisningen i ämnet ekologi i naturbruksmiljöer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om växternas och djurens biologi.
  • Kunskaper om kretslopp i mark, vatten och luft.
  • Förmåga att reflektera över människans roll i ekosystemen.
  • Förmåga att identifiera, beskriva och namnge växt- och djurarter inom naturbruket.
  • Kunskaper om biologisk mångfald och bevarande av hotade arter.

Nivåer i ämnet ekologi i naturbruksmiljöer

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search