Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Eurytmi (EURY)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet eurytmi är en rörelsekonst som engagerar hela människan. Ämnet är till sin karaktär konstnärligt där eurytmiska grundelement utgör bas för multimodal konstnärlig gestaltning. Eurytmi är ett ämne inom waldorfpedagogiken som tar sin utgångspunkt i egna iakttagelser och reflektioner samt betonar dialogisk gestaltning och integration mellan utövare och material. Ämnet behandlar det konstnärliga arbetet utifrån såväl utövarens och koreografens som publikens perspektiv.

Undervisningen i ämnet eurytmi ska syfta till att eleverna utvecklar estetisk sensibilitet för den egna kroppsrörelsen. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar lyhördhet för estetisk gestaltning av språkliga och musikaliska element. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att närma sig ett professionellt förhållningssätt till eurytmi samt utveckla förmåga att gestalta språk och musik i relation till rörelse och konstnärligt uttryckssätt. Det innebär tolkning, improvisation, komposition och scenisk kunskap i olika genrer och sammanhang i relation till publik. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i eurytmi aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att göra nyanserade iakttagelser i syfte att variera det egna uttrycket för språkliga och musikaliska grundelement och sammanhang. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att delta i, driva, leda och utveckla konstnärliga projekt och olika former av sceniska uttryck, presentationer och produktioner. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta, interagera och kommunicera med andra i det sceniska arbetet och inta en lyhörd hållning inför olika sätt att förhålla sig till konstnärliga processer.

Utforskande, reflekterande och problemlösande arbetsmetoder är väsentliga i ämnet och ska därför ingå i undervisningen. En del av den konstnärliga processen består av analys och tolkning. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att analysera och tolka egna och andras gestaltningar.

Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om eurytmins ursprung och utveckling samt förståelse för eurytmisters yrkesroller och funktioner och hur de skiljer sig åt. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmiljö och upphovsrätt. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att diskutera etiska frågor med betoning på en arbetsmiljö som genomsyras av jämställdhet, trygghet och tillit.

Undervisningen i ämnet eurytmi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att gestalta språk och musik i relation till rörelse och konstnärligt uttryckssätt.
  • Förmåga att omsätta idéer och intentioner i gestaltning, konstnärlig process och sceniskt framförande.
  • Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att ta ansvar för sin roll i det gemensamma arbetet.
  • Förmåga att analysera och reflektera över gestaltningar och rörelseuttryck.
  • Kunskaper om eurytmins sceniska och kulturella sammanhang.
  • Kunskaper om arbetsmiljö och upphovsrätt.

Nivåer i ämnet eurytmi

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search