Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Finsnickeri - teknik (FINN)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet finsnickeri – teknik behandlar det tekniska kunnande som krävs för att utföra finsnickeriarbeten både hantverksmässigt och i maskinell produktion. Ämnet behandlar olika tekniker och arbetsprocesser inom finsnickeri samt material, verktyg, maskiner och annan utrustning som används inom yrkesområdet.

Undervisningen i ämnet finsnickeri – teknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda vanligt förekommande arbetsmetoder, material och utrustning vid tillverkning av produkter inom yrkesområdet. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om tillverkningsprocesser samt om de vanligast förekommande materialens olika egenskaper och användningsområden. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med färg och form i tillverkningen. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet samt problemlösnings- och initiativförmåga.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka och framställa ritningar och följa instruktioner samt att planera och organisera arbetsuppgifter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja och hantera material samt att använda och vårda verktyg och maskiner. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar hållbar utveckling.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om yrkesrollen och om vikten av ansvarstagande på arbetsplatsen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att förhålla sig kritiskt till attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska även ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka med såväl arbetskamrater som kunder på svenska och engelska. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt att reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska teoretiska och praktiska kunskaper vävas samman till en helhet för eleverna. Genom undervisningen ska eleverna ges rikligt med tillfällen att utföra olika hantverksmässiga finsnickeriarbeten. Undervisningen ska bedrivas med utrustning, verktyg och maskiner som är tidsenliga och ergonomiskt anpassade samt organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra.

Undervisningen i ämnet finsnickeri – teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.
  • Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera arbetsuppgifter inom finsnickeri.
  • Förmåga att välja och hantera material samt att använda och vårda verktyg och maskiner.
  • Förmåga att arbeta säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att samverka och kommunicera samt att använda fackspråk.

Nivåer i ämnet finsnickeri – teknik

  • Nivå 1, 200 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 200 poäng, som bygger på nivå 2.
  • Nivå 4, 100 poäng, som bygger på nivå 3.

Nivåer i ämnet

search