Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Förskolans och fritidshemmets arbete (FORF)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet förskolans och fritidshemmets arbete har sin grund i pedagogik och didaktik med fokus på lärandets praktik och tar sin utgångspunkt i den pedagogiska yrkesverksamheten. Det behandlar förskolans och fritidshemmets organisation, målsättning och aktiviteter.

Undervisningen i ämnet förskolans och fritidshemmets arbete ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om förskole- och fritidsbarns lärande och växande i olika situationer samt om förskolans och fritidshemmets mål, verksamheter och aktiviteter. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att möta, stödja och leda barn på ett sätt som gynnar deras lärande och utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur barns intresse för teknik kan stimuleras i olika aktiviteter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att stimulera barns lärande och deltagande i olika aktiviteter på förskolan och i fritidshemmet. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett etiskt, jämlikt och respektfullt förhållningssätt.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra olika former av aktiviteter för och tillsammans med barn. De ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att anpassa aktiviteterna utifrån olika situationer och utifrån deltagares förutsättningar och behov. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om det sociala sammanhanget och samspelet samt dess betydelse för lärande.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och tilltro till den egna förmågan att möta, stödja och leda barns lärande och utveckling. På så vis ska undervisningen bidra till elevernas livslånga lärande inom området. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert sätt på förskolan och i fritidshemmet i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Praktiskt arbete och problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna också ges tillfälle att reflektera över och samtala om egna och andras attityder och handlingar.

Undervisningen i ämnet förskolans och fritidshemmets arbete ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om förskolans och fritidshemmets pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
  • Förmåga att möta, stödja och leda barns lärande och utveckling i olika situationer.
  • Förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika aktiviteter för att stödja och stimulera barns lärande och deltagande i olika situationer.
  • Förmåga att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att kommunicera och samverka samt diskutera egna och andras attityder och handlingar i pedagogiska sammanhang inom förskolan och fritidshemmet.

Nivåer i ämnet förskolans och fritidshemmets arbete

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search