Frisör - fördjupning (FRIR)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet frisör – fördjupning behandlar färdighetsträning utifrån kundens önskemål och utgångsläge inför yrkesmässigt utövande på salong. Ämnet behandlar också yrkesetik och resultatets kvalitet utifrån branschens krav vid yrkesprov.
Undervisningen i ämnet frisör – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra behandlingar utifrån branschens krav på kvalitet. Det innebär att identifiera kundens önskemål och föreslå lämplig behandling, planera arbetet, välja lämpliga behandlingar, tekniker, och produkter med hänsyn till utgångsläge samt att genomföra behandlingarna och presentera frisyren. Det innebär även att undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utvärdera resultatet. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att nå yrkesmässigt hög kvalitet på arbetet. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera arbetsprocessen och se förbättringsmöjligheter för ett hållbart arbetsliv och företagande. Undervisningen ska leda till att eleverna vidareutvecklar initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personligt ansvarstagande, samarbetsförmåga, drivkraft och skaparglädje. Eleverna ska också ges möjlighet att befästa ett kreativt tänkande med känsla för färg, form och stil i yrkesutövandet.
Undervisningen ska leda till att eleverna befäster sin förmåga att använda frisöryrkets fackspråk för att kommunicera med kunder, modeller och leverantörer. Den ska också ge eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i ett målinriktat säljarbete som leder till goda och hållbara kundrelationer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar ett kreativt förhållningssätt till en affärsmässig och serviceinriktad frisörverksamhet samt fördjupad förmåga att använda digitala tekniker i arbetet. Frisörsektorn består av små företag eller egenföretagare och därför ska undervisningen stimulera elevernas intresse för företagande och entreprenörskap.
Eleverna ska ges rika möjligheter till färdighetsträning inför yrkesprov och kundarbete på salong. Eleverna ska även ges möjlighet att befästa ergonomiska och säkra arbetssätt för ett hållbart arbetsliv. De ska också ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper i det praktiska salongsarbetet. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet till färdighetsträning utifrån tänkt resultat.
Undervisningen i ämnet frisör – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att på ett yrkesmässigt och säkert sätt planera och utföra behandlingar och övriga arbetsuppgifter på salong.
- Förmåga att arbeta effektivt med fokus på kvalitet.
- Förmåga att använda färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.
- Förmåga att utvärdera och analysera arbetsprocess och resultat med hjälp av teknisk beskrivning och fackspråk.
- Förmåga att utföra yrkesmässig försäljning och service på salong.
Nivåer i ämnet frisör – fördjupning
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 3 i ämnet frisör – behandling.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
- Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Frisör - fördjupning Nivå 1 | FRIR1000X | 100 |
Frisör - fördjupning Nivå 2 | FRIR2000X | 100 |
Frisör - fördjupning Nivå 3 | FRIR3000X | 100 |
Visar träffar 1 - 3 |