Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Funktionsförmåga och funktionsnedsättning (FUNK)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning har ett helhetsperspektiv på funktionsförmåga och funktionsnedsättning utifrån pedagogiska, etiska och kulturella aspekter. Ämnet behandlar hur olika former av stöd kan skapa likvärdighet, delaktighet och tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar.

Undervisningen i ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur en funktionsnedsättning kan påverka människors utveckling. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om vilka konsekvenser olika funktionsnedsättningar kan få för människor i vardagen samt hur olika former av stöd kan främja förutsättningar för inkludering och delaktighet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att i olika situationer skapa likvärdighet, delaktighet och tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda alternativa kommunikationssätt och pedagogiska arbetssätt.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra olika insatser för individer och grupper i behov av stöd. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om samhällets olika insatser för människor med funktionsnedsättningar. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att möta människor med respekt och utifrån en demokratisk värdegrund samt utifrån överenskommelser om mänskliga rättigheter. Såväl egna som samhällets attityder till och värderingar av människors olikheter och rättigheter ska behandlas i undervisningen. På så sätt ska eleverna stimuleras till att verka för ett samhälle som värnar om alla människors lika värde. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom funktionshinderområdet.

Initiativförmåga, självständighet, personligt ansvarstagande, problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen. Genom fältstudier eller genom medverkan i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av sociala och pedagogiska sammanhang. Eleverna ska även ges möjlighet att arbeta utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt samt att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet, den historiska utvecklingen och centrala begrepp. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att granska och värdera ny kunskap inom området.

Undervisningen i ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika funktionsnedsättningar och deras konsekvenser i människors liv.
  • Förmåga att individanpassa alternativa kommunikationsvägar, pedagogiska arbetssätt, hjälpmedel och välfärdsteknologi för att möjliggöra individens delaktighet och självbestämmande.
  • Förmåga att genomföra olika insatser för att skapa goda livsvillkor för den enskilde.
  • Kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser och synen på funktionsnedsättningar genom historien.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som styr verksamhetsområdet.

Nivåer i ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning

  • Nivå 1, 100 poäng. Betyg i funktionsförmåga och funktionsnedsättning som omfattar nivå 1 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i specialpedagogik som omfattar nivå 1.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1. Betyg i funktionsförmåga och funktionsnedsättning som omfattar nivå 2 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i specialpedagogik som omfattar nivå 2.

Nivåer i ämnet

search