Fysisk teater (FYSI)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Fysisk teater handlar om mötet mellan aktörer och publik, här och nu, med utgångspunkt i fysiska teatertraditioner och uttrycksmedel. Ämnet fysisk teater behandlar olika former av fysisk gestaltning, till exempel mim, clown och mask. Med hjälp av begrepp, teorier och metoder från dessa konstnärliga uttrycksformer skapas förståelse av rörelsebaserad scenkonst.
Undervisningen i ämnet fysisk teater ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i fysisk teater, såsom fysisk gestaltning, kropps- och rörelsemedvetenhet samt olika typer av publikkontakt. Centralt i all teater är gestaltning och kommunikation. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla förmåga att gestalta med kropp och röst och att kommunicera med teaterns olika uttrycksmedel, med fokus på fysiska uttryck och rörelse. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur teaterns tre hörnpelare berättelsen, berättaren och rummet samverkar. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om fysisk teater i ett samtida och historiskt perspektiv. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i teaterämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av teater som kollektiv konstart. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla ansvarskänsla, initiativförmåga och lyhördhet. Undervisningen ska också betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
Teater som konstform undersöker, ställer frågor och berättar om vad det är att vara människa i olika kontexter. Därför ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet på människans beteenden, drivkrafter och livsvillkor. Undervisningen ska utgå från elevernas kreativitet och stimulera konstnärligt skapande och berättande. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att med användning av områdets begrepp diskutera teaterns roll i samhället, såsom dess möjlighet att beröra och påverka människor. Genom det gestaltande arbetet ska eleverna ges möjlighet att enskilt och tillsammans med andra reflektera över sitt eget och gruppens skapande.
Undervisningen ska varva praktiska moment med teoretiska och ge eleverna möjlighet att uppleva, analysera och tolka olika fysiska teaterformer.
Undervisningen i ämnet fysisk teater ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att använda kropp och rörelse som sceniska uttrycksmedel.
- Färdigheter i att använda sceniska uttrycksmedel i kommunikationen med en publik.
- Förmåga att samarbeta i grupp och samspela i gestaltning.
- Kunskaper om fysisk teater ur ett samtida och historiskt perspektiv.
- Förmåga att analysera och tolka olika sceniska gestaltningar, med användning av olika begrepp inom området.
- Förmåga att reflektera över det egna skapandet.
Nivåer i ämnet fysisk teater
- Nivå 1, 100 poäng.