Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Grävmaskiner (GRAV)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet grävmaskiner behandlar hantering av grävmaskiner eller grävlastare vid olika typer av jordförflyttande och lyftande arbeten samt maskinernas utrustning och underhåll. Ämnet behandlar även körteknik, trafiksäkerhet och miljöpåverkan. Mark- och anläggningsarbeten utförs ofta som en del i en större helhet i byggprocessen. Därför är hänsynstagande till andra aktörer och övergripande planer en viktig del i arbetet.

Undervisningen i ämnet grävmaskiner ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder inom mark- och anläggningsarbeten. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att framföra grävmaskiner eller grävlastare och utföra arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra service och dagligt underhåll på arbetsmaskiner och tillsatsutrustning. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika maskiners uppbyggnad och användningsområden, tillsatsutrustningar och verktyg samt förmåga att använda maskinstyrning och navigationsutrustning. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om jord- och bergmaterials hållfasthet, packningsförmåga och dräneringsegenskaper. Genom att väcka elevernas nyfikenhet för olika arbetsområden inom mark och anläggning ska undervisningen bidra till elevernas möjlighet att själva forma sin framtid. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet samt förmåga att söka information i aktuella regelverk. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka ritningar och följa instruktioner samt planera och organisera arbetsuppgifter. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja och hantera material samt använda och vårda verktyg och maskiner. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling samt om branschens ansvar för hållbart byggande.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om yrkesrollen och om vikten av ansvarstagande på arbetsplatsen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att förhålla sig kritisk till attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska även ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka med såväl arbetskamrater som kunder på både svenska och engelska. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att föra värderande diskussioner om utförda arbeten utifrån såväl kvalitetskontroll som genomförande. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska teoretiska och praktiska kunskaper vävas samman till en helhet för eleverna. Undervisningen ska bedrivas med metoder, verktyg och maskiner som är tidsenliga och ergonomiskt anpassade samt organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra.

Undervisningen i ämnet grävmaskiner ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om arbetsprocesser och metoder som används i arbete med mobila arbetsmaskiner.
  • Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera arbetsuppgifter med grävmaskiner eller grävlastare.
  • Förmåga att välja och hantera material samt använda och vårda verktyg och maskiner.
  • Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
  • Förmåga att samverka och kommunicera samt använda fackspråk.

Nivåer i ämnet grävmaskiner

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 2 i ämnet anläggningsförare eller nivå 2 i ämnet maskiner och teknisk utrustning inom naturbruk.

Nivåer i ämnet

search