Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Hållbara energisystem (HALR)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-05-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet hållbara energisystem behandlar energitekniska anläggningar, system och komponenter i energisystem som förser samhället med bränsle, el och värme. Ämnet behandlar även energisystemens uppbyggnad, funktion, drift och underhåll utifrån hållbar utveckling. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Undervisningen i ämnet hållbara energisystem ska syfta till att eleverna utvecklar specialiserade kunskaper om hur energitekniska anläggningar, system och komponenter är uppbyggda, fungerar och påverkar miljön. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller den operativa driften.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utföra specialiserade tekniska arbetsuppgifter genom att identifiera, analysera och lösa energi- och miljötekniska optimeringsproblem. Vidare ska eleverna ges möjlighet att reflektera över samband mellan energisystem, deras användning och samhället. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att välja och hantera verktyg, instrument, utrustning och programvara för arbete med energianläggningar.

Förmåga att tolka och använda teknisk dokumentation, instruktioner och säkerhetsanvisningar är centralt vid arbeten inom anläggningar för el- och värmeproduktion. Undervisningen ska därför möjliggöra att eleverna utvecklar förmåga att arbeta systematiskt och säkert genom att använda teknisk dokumentation samt att följa instruktioner och säkerhetsanvisningar.

Undervisningen ska förbereda eleverna för tekniskt ingenjörsarbete genom att de praktiskt får planera, utföra och dokumentera tekniskt arbete med hänsyn till krav på kvalitet, arbetsmiljö och säkerhet. Genom ett problemlösande arbetssätt ska eleverna stimuleras till fortsatt lärande och utveckling inom energiområdet. Dessutom ska undervisningen lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ som främjar hållbar utveckling inom energiområdet.

Undervisningen i ämnet hållbara energisystem ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om anläggningar, system och komponenter inom hållbara energisystem.
  • Kunskaper om vetenskapliga principer samt om lagar och andra bestämmelser som påverkar energisystem.
  • Förmåga att identifiera, analysera och lösa energitekniska optimeringsproblem.
  • Förmåga att planera, utföra och dokumentera tekniskt arbete med hänsyn till krav på utförande, resultat och säkerhet.
  • Förmåga att välja och hantera verktyg och utrustning.

Nivåer i ämnet hållbara energisystem

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search