Hälsopedagogik (HALS)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet hälsopedagogik är tvärvetenskapligt och har sin grund i hälsovetenskap, socialmedicin och pedagogik. I ämnet behandlas hälsa och hälsofrämjande arbete utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Ämnet utgår från ett helhetsperspektiv på människan som biologisk, psykisk och social varelse.
Undervisningen i ämnet hälsopedagogik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om människors hälsa och om olika former av hälsofrämjande arbete. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om folkhälsopolitiska mål och folkhälsoarbetets framväxt och innehåll. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta hälsofrämjande utifrån ett salutogent förhållningssätt vilket innebär att förstärka det friska och se människan som en resurs för eget välbefinnande.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och hur goda arbetsförhållanden kan skapas. De ska också ges möjlighet att utveckla insikt om sambanden mellan livsstil, livsvillkor, hälsa och välbefinnande samt förmåga att utföra handlingar för ett ökat välbefinnande och en positiv självbild. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att samarbeta och kommunicera med andra på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt samt att diskutera egna och andras attityder till hälsa och hälsovård.
Initiativförmåga, självständighet, personligt ansvarstagande, problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen. Genom fältstudier eller genom att medverka i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av olika former av hälsoarbete. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över och diskutera centrala begrepp samt egna och andras handlingar och attityder. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att granska och värdera ny kunskap inom området.
Undervisningen i ämnet hälsopedagogik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om folkhälsoarbete och folksjukdomar samt om sambanden mellan livsstil, livsvillkor, hälsa och välbefinnande.
- Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera olika former av hälsofrämjande arbete.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt i olika situationer.
Nivåer i ämnet hälsopedagogik
- Nivå 1, 100 poäng.