Handel (HAND)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Handel finns i många olika branscher och former och är en länk mellan tillverkare och konsument. Handel bedrivs lokalt och globalt samt fysiskt och digitalt. Ämnet handel omfattar handels- och tjänstesektorns roll och funktioner samt försäljning, varudistribution, affärsutveckling, ledarskap och marknadsföring.
Undervisningen i ämnet handel ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om handels- och tjänstesektorn samt om dess funktion och nytta i näringslivet och samhället. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om handels- och tjänstesektorns historia och utveckling samt om olika yrkesroller. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika organisationsformer, affärsutveckling, ledarskap och entreprenörskap. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förståelse av sambandet mellan utbud och efterfrågan samt av faktorer som påverkar affärsmöjligheter och lönsamhet. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra beräkningar och göra riskbedömningar samt att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Undervisningen ska lägga en grund för elevernas förmåga att yrkesmässigt och lösningsfokuserat utföra arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn. På så sätt ska undervisningen stimulera elevernas kreativitet, innovationstänkande och lust att omsätta idéer i praktisk handling. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om frågor som rör handels- och tjänstesektorns roll och ansvar för hållbar utveckling.
Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn samt att utveckla en yrkesmässig attityd och en bransch- och målgruppsanpassad språkanvändning i mötet med kunder. Via kontakter med företag och organisationer ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av företagandets villkor. Eleverna ska även ges möjlighet att söka, värdera och använda informations- och kommunikationsteknik för affärsmässig verksamhet.
Undervisningen i ämnet handel ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om handels- och tjänstesektorn och dess utveckling samt om olika yrkesroller inom branschen.
- Kunskaper om affärsutveckling, organisationsformer, ledarskap och entreprenörskap.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn på ett säkert och hållbart sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att utföra ekonomiska beräkningar och göra riskbedömningar inom området.
Nivåer i ämnet handel
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
- Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Handel Nivå 1 | HAND1000X | 100 |
Handel Nivå 2 | HAND2000X | 100 |
Handel Nivå 3 | HAND3000X | 100 |
Visar träffar 1 - 3 |