Handledning i vård och omsorg (HANL)
Information
- Ämneskategori: Yrkesämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet handledning i vård och omsorg har sin vetenskapliga grund i pedagogik, vårdvetenskap och psykologi. Ämnet behandlar handledning inom hälso- och sjukvård samt mötet och relationen mellan patient eller brukare och personal.
Undervisningen i ämnet handledning i vård och omsorg ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om handledning, dess process och betydelse inom vård och omsorg samt om yrkesroller och metoder vid handledning. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla pedagogisk och kommunikativ förmåga. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att avgöra vilken vägledning som krävs i olika vård- och omsorgssituationer. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur människan samspelar med sin omgivning. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar intresse för hur andra människor tänker och agerar.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra och dokumentera handledning på ett pedagogiskt, jämställt och yrkesetiskt sätt. Genom medverkan i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet till inblick i och erfarenhet av olika pedagogiska sammanhang. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att praktiskt tillämpa kunskaper om handledning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att följa upp och utvärdera handledningen samt utveckla förståelse av kvalitetsarbetets betydelse för utveckling och ökad kvalitet i handledningsprocessen.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över och diskutera egna och andras handlingar och attityder. Vidare ska användning av it för information, dokumentation och kommunikation inom verksamheten ingå i undervisningen.
Undervisningen i ämnet handledning i vård och omsorg ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om pedagogik och handledning inom vård och omsorg.
- Förmåga att använda kommunikation och samtalsmetodik som verktyg vid handledning.
- Förmåga att planera, genomföra och dokumentera uppgifter inom handledning.
- Förmåga att arbeta med kvalitetsarbete i syfte att kontinuerligt utveckla handledningsprocessen inom vård och omsorg.
Nivåer i ämnet handledning i vård och omsorg
- Nivå 1, 50 poäng.
- Nivå 2, 50 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Handledning i vård och omsorg Nivå 1 | HANL1000X | 50 |
Handledning i vård och omsorg Nivå 2 | HANL2000X | 50 |
Visar träffar 1 - 2 |