Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Hundkunskap (HUND)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-08
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Hundar används i många sammanhang, som brukshundar, tjänstehundar och sällskapsdjur. Ämnet hundkunskap behandlar skötsel av och samspel med hundar samt skötsel av anläggningar och utrustning. Dessutom behandlas djuretik samt lagar och andra bestämmelser som reglerar hundhållning.

Undervisningen i ämnet hundkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra yrkesmässigt arbete med hundar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika hundraser och deras egenskaper. Den ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur hundar används för olika ändamål och om olika verksamheter inom hundhållning. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hundars biologi, utveckling, behov och beteende samt förmåga att sköta och hantera hundar på ett säkert sätt och med utgångspunkt i djurets välfärd. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att ta ansvar och följa fasta rutiner i arbete med hundar. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samspela med hundar samt att fostra och träna hundar mot specifika mål. I detta ingår kunskaper om olika inlärningsmetoder med utgångspunkt i en etologisk förståelse. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att instruera och handleda hundägare och hundförare.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att hantera och vårda utrustning samt att sköta och underhålla vistelsemiljöer och anläggningar. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att främja god hälsa hos hundar och förebygga skador och sjukdomar hos hundar. Eleverna ska också ges möjlighet att diskutera och ta ställning i etiska frågor som rör hundhållning, avel och djurvälfärd. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med arbete med hundar. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta ergonomiskt med hundar och utrustning.

Praktiska övningar med hundar av olika raser och i olika miljöer ska ingå i undervisningen. Genom övningarna ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att förebygga, identifiera och hantera beteendeproblem hos hundar.

Undervisningen i ämnet hundkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika hundraser och deras egenskaper, om användning av hundar samt om avel.
  • Kunskaper om hundars biologi, näringsbehov och beteenden.
  • Förmåga att planera arbetsuppgifter samt att sköta och hantera hundar med utgångspunkt i djurets välfärd.
  • Förmåga att fostra och träna hundar av olika raser för olika uppgifter samt att handleda hundägare och hundförare.
  • Förmåga att arbeta hållbart och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör hundhållning.

Nivåer i ämnet hundkunskap

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search