Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Industriell design (INDD)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-05-06
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet industriell design handlar om att ta fram produkter som är avsedda att tillverkas i industriell produktion samt anpassade till både människa och miljö. Ämnet är tvärvetenskapligt och belyser design ur ett tekniskt och konstnärligt perspektiv. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Undervisningen i ämnet industriell design ska syfta till att eleverna utvecklar ingenjörsmässig förmåga att använda kreativa och problemlösande arbetssätt där faktorer som nytta, funktion, teknik, material, miljö, säkerhet, ekonomi, ergonomi och estetik samverkar i den industriella designprocessen. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av designprocessens olika delar. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utifrån teoretiska kunskaper praktiskt framställa industriellt anpassade designförslag. De ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att ta fram, testa och utvärdera prototyper. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att prioritera och välja mellan olika designaspekter hos en produkt samt att motivera sina val. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av hur detaljnivå och helhetsnivå påverkar varandra i designprocessen.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur industriell design har påverkat och påverkar samhället på olika sätt, både historiskt och i nutid. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av sambandet mellan modern industriell design och hållbar utveckling.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta i projektform och presentera sina projekt både muntligt och skriftligt genom att använda sig av manuella metoder, digitala verktyg och medier inom området. Undervisningen ska dessutom lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor om hur industriell design utformas och anpassas efter faktorer som exempelvis material, säkerhet, ekonomi och ergonomi.

Undervisningen i ämnet industriell design ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om industriell design och den industriella designprocessen.
  • Förmåga att genomföra designprojekt anpassat till industrin.
  • Förmåga att skapa och visualisera designförslag.
  • Förmåga att framställa prototyper för simulering och testning.

Nivåer i ämnet industriell design

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search