Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Lantbruksdjur (LANT)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Arbete med lantbruksdjur ställer krav på en kombination av biologiska, tekniska och ekonomiska kunskaper. Ämnet lantbruksdjur behandlar skötsel av olika djur inom lantbruket samt användning av djurstallars tekniska utrustning. Det behandlar också lantbruksdjurs foderbehov samt djurmiljö, djurhälsa, djuretik, avel, produktkvalitet och ekonomi.

Undervisningen i ämnet lantbruksdjur ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att sköta och hantera djur inom lantbruket på ett etiskt och säkert sätt med utgångspunkt i djurens välfärd och verksamhetens krav på produktion. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lantbruksdjurs biologi och utveckling samt deras naturliga beteende och behov. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att iaktta och tolka lantbruksdjurs beteende, välmående och utveckling. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ansvarskänsla och ett gott djuröga samt förmåga att göra rimlighetsbedömningar. I detta ingår att ta ställning i etiska frågor som rör djurens hälsa och välfärd samt att se och förstå hur djuren mår och vad de behöver. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta och hantera lantbruksdjur i olika miljöer och situationer på ett etiskt och säkert sätt. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om avel och reproduktion av lantbruksdjur. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lantbruksdjurs hälsa och sjukdomar samt hur ohälsa bland individer och i besättningar kan förebyggas. Undervisningen ska vidare ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att hantera den tekniska och digitala utrustning som förekommer inom området samt olika typer av produktionsutrustning.

Genom undervisningen ska eleverna utveckla förståelse av sammanhangen inom hållbar livsmedelsproduktion. I detta ingår kunskaper om produktionsplanering, lantbruksdjurens roll i den totala livsmedelsproduktionen samt förmåga att göra ekonomiska beräkningar. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om kvalitetskrav på livsmedel samt förmåga att hantera produkter från lantbruksdjur på ett hygieniskt och smittförebyggande sätt. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt förmåga att använda ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhälsa och djurskydd.

Genom laborationer och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lantbruksdjurs exteriör, fysiologi, näringsbehov, genetik och avel. Genom stallturer och fältstudier i olika vistelsemiljöer ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lantbruksdjurs utveckling, hälsa och välbefinnande.

Undervisningen i ämnet lantbruksdjur ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika lantbruksdjurs anatomi och fysiologi, hälsa och sjukdomar samt avel och reproduktion.
  • Förmåga att observera och tolka lantbruksdjurs utveckling, utseende och beteende.
  • Förmåga att sköta och hantera lantbruksdjur på ett hållbart och säkert sätt med utgångspunkt i djurets välfärd.
  • Förmåga att använda och kontrollera teknisk utrustning.
  • Förmåga att hantera produkter från lantbruksdjur samt att göra ekonomiska beräkningar.
  • Förmåga att arbeta enligt lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med lantbruksdjur.

Nivåer i ämnet lantbruksdjur

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivåer i ämnet

search