Makt, normer och kön (MAKN)
Information
- Ämneskategori: Vissa ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Människor har i alla kulturer och tider haft olika möjlighet till makt och inflytande i samhället och i sina liv. Ämnet makt, normer och kön behandlar olika maktordningar och hur de samspelar, med särskilt fokus på kön.
Undervisningen i ämnet makt, normer och kön ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om maktordningar och normer om kön och sexualitet samt om hur dessa kan påverka människors livsval och handlingsutrymme. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika aspekter av begreppet kön och hur åtskillnad mellan könen skapas och upprätthålls. Därigenom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att kritiskt granska hur normer, värderingar och strukturer kan främja och begränsa människors makt att påverka sitt privatliv, sitt arbetsliv och samhället i stort. På så vis ska undervisningen främja elevernas personliga utveckling och deras möjligheter att själva forma sin framtid.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur jämställdhet utgör en del av mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värden. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jämställdhet och jämlikhet. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika feministiska rörelser och hbtqi-rörelser samt vilken betydelse dessa har haft för samhällsutvecklingen. Undervisningen ska dessutom belysa hur normer om kön har förändrats över tid och i olika sammanhang.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att söka och värdera information samt att använda begrepp och teorier inom området. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över och samtala om hur ojämställda och ojämlika maktförhållanden kan synliggöras och hanteras. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett nyfiket, vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till frågor om makt, normer och kön.
Undervisningen i ämnet makt, normer och kön ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om normer om kön och sexualitet och hur de har förändrats över tid.
- Kunskaper om olika maktordningar.
- Förmåga att resonera om makt, normer och kön med användning av begrepp och teorier inom området.
Nivåer i ämnet makt, normer och kön
- Nivå 1a1, 50 poäng. Betyg i makt, normer och kön som omfattar nivå 1a1 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg som omfattar nivå 1b.
- Nivå 1a2, 50 poäng, som bygger på nivå 1a1. Betyg i makt, normer och kön som omfattar nivå 1a2 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg som omfattar nivå 1b.
- Nivå 1b, 100 poäng. Betyg i makt, normer och kön som omfattar nivå 1b kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg som omfattar nivå 1a1 eller 1a2.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Makt, normer och kön Nivå 1a1 | MAKN1A10X | 50 |
Makt, normer och kön Nivå 1a2 | MAKN1A20X | 50 |
Makt, normer och kön Nivå 1b | MAKN1B00X | 100 |
Visar träffar 1 - 3 |