Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Marklära (MARL)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet marklära behandlar den biologi som har betydelse för arbete med anläggning och skötsel av utemiljöer. I ämnet behandlas markens fysikaliska och kemiska egenskaper samt vattnets och växtnäringsämnenas kretslopp.

Undervisningen i ämnet marklära ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om markens biologiska, fysikaliska och kemiska sammansättning och om hur olika markförhållanden påverkar livsbetingelserna för olika typer av växter. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förståelse av energiomsättning hos växter samt kunskaper om kretslopp i mark, vatten och luft. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om livsprocesser i marken samt om mikrobiologi och mikrobiologiska processer.

Genom laborationer och undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt och en biologisk förståelse av mark och växter. I undervisningen ska eleverna genom praktiska övningar, observationer och fältstudier ges möjlighet att utveckla kunskaper om växternas anatomi och fysiologi samt om olika arters ståndortskrav.

Undervisningen i ämnet marklära ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om marken och livet i marken samt om kretslopp i mark, vatten och luft.
  • Kunskaper om växters näringsbehov, livsprocesser och ståndortskrav.
  • Kunskaper om mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse inom naturbruket.

Nivåer i ämnet marklära

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet biologi.

Nivåer i ämnet

search