Mat och dryck i kombination (MATD)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet mat och dryck i kombination behandlar kombinationer av mat och dryck för en helhetsupplevelse av måltiden. Ämnet förbereder elever för arbete inom restaurangområdet.
Undervisningen i ämnet mat och dryck i kombination ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om måltiden som helhetsupplevelse utifrån olika sätt att kombinera mat och dryck. Smakkombinationer från olika länder och traditioner ska ingå i undervisningen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utifrån grundsmaker och sinnesupplevelser komponera måltider. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att skapa måltider utifrån olika teman med utgångspunkt i att ge gästen en helhetsupplevelse. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla kunskaper om måltiden ur både ett historiskt och ett nutida perspektiv.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att tillsammans med andra reflektera över och samtala om hur upplevelsen påverkas av olika kombinationer. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kreativitet och förståelse av hur våra sinnen samverkar för att skapa en helhetsupplevelse.
Undervisningen i ämnet mat och dryck i kombination ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika smakkombinationer av mat och dryck.
- Förmåga att kombinera mat och dryck utifrån olika smakkombinationer.
- Förmåga att skapa helhetsupplevelser utifrån smakkombinationer.
Nivåer i ämnet mat och dryck i kombination
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Mat och dryck i kombination Nivå 1 | MATD1000X | 100 |
Mat och dryck i kombination Nivå 2 | MATD2000X | 100 |
Visar träffar 1 - 2 |