Matematik spets (MATT)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2025-03-03
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer. Ytterst handlar matematiken om att upptäcka mönster och formulera generella samband. I matematik spets behandlas ett eller flera matematiska områden. Ämnen inom matematik spets får bara anordnas inom av Skolverket beviljad riksrekryterande spetsutbildning i matematik.
Undervisningen i matematik spets ska syfta till att eleverna utvecklar fördjupade kunskaper inom det ämnesområde som spetsutbildningen är inriktad mot. Det innefattar att utveckla förståelse av avancerade begrepp och metoder samt att utveckla olika strategier för att kunna lösa problem och använda matematik i komplexa eller omfattande frågeställningar. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin nyfikenhet och kreativitet. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om matematikens betydelse och användning inom andra ämnen samt i ett yrkesmässigt, samhälleligt och historiskt sammanhang.
Undervisningen ska innehålla varierade arbetsformer och arbetssätt, där undersökande aktiviteter utgör en del. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att kommunicera med olika uttrycksformer. Vidare ska undervisningen utmana eleverna och ge dem erfarenheter av matematikens logik, generaliserbarhet, kreativa kvaliteter och mångfacetterade karaktär. Undervisningen ska stärka elevernas tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang och ge utrymme åt problemlösning som både mål och medel.
Undervisningen i ämnet matematik spets ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
- Förmåga att hantera procedurer och utföra rutinuppgifter.
- Förmåga att analysera och lösa problem med hjälp av matematik.
- Förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- Förmåga att kommunicera matematik muntligt, skriftligt och i handling.
Nivåer i ämnet matematik spets
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 2 i ämnet matematik – fortsättning.