Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Musikproduktion (MUSP)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform som har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Musikproduktion har stor betydelse för svensk export och när musik skapas sker det ofta med många människor inblandade. Ämnet musikproduktion behandlar hantering av instrument och digitala verktyg och den kreativa och konstnärliga processen att producera musik, från idé till färdig produktion. Ämnet behandlar även olika samarbetsformer samt lagar och bestämmelser inom området.

Undervisningen i ämnet musikproduktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om musik och förmåga att skapa och gestalta musik både i studio- och livesammanhang. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i ljuddesign och hur ljud och musik skapas, spelas in, bearbetas och distribueras. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med musiker och publik, live eller i studio. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i musikämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och tolka musik i olika former och att reflektera över och värdera sin egen och andras musikaliska produktion, i syfte att öka det konstnärliga skapandet. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse av samband mellan detalj och helhet.

Genom att arbeta med musikproduktion ur både teknik- och tolkningsperspektiv ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett personligt uttryck med en konstnärlig kvalitet. Undervisningen ska ta fasta på att stärka elevernas kreativitet, motivation och självförtroende i musikskapandet. Samarbetsförmåga och ansvarstagande för arbete i grupp är viktigt i musikproduktion. Därför ska eleverna ges möjlighet att arbeta tillsammans med andra och inom givna ramar. Undervisningen ska dessutom betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit och trygghet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika musikinstruments och rösters egenskaper och funktion samt förmåga att hantera dessa i olika situationer och för olika syften. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om både arbetsmiljöns betydelse och lagar och andra bestämmelser inom musikområdet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att pröva olika metoder och verktyg för musikproduktion.

Undervisningen i ämnet musikproduktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om musik, stildrag och instrument.
  • Förmåga att skapa och arrangera musik med ett konstnärligt uttryck.
  • Förmåga att ta ansvar för eget och gemensamt arbete i musikproduktion.
  • Kunskaper om ljudlära och ljuddesign.
  • Förmåga att bearbeta ljud och att använda musikteknisk utrustning.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljöfrågor inom musikproduktion.

Nivåer i ämnet musikproduktion

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search