Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Naturvetenskaplig spets (NATA)

Information

  • Ämneskategori: Vissa ämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2025-03-03
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Naturvetenskaplig spets möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett ämnesområde som en spetsutbildning är inriktad mot. Ämnen inom naturvetenskaplig spets får bara anordnas inom av Skolverket beviljad riksrekryterande spetsutbildning i naturvetenskapliga ämnen.

Undervisningen i naturvetenskaplig spets ska syfta till att eleverna utvecklar fördjupade kunskaper inom det ämnesområde som spetsutbildningen är inriktad mot. Undervisningen ska stimulera elevernas kunskapssökande och kreativitet och därigenom skapa förutsättningar för livslångt lärande inom området.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt sätt att tänka och arbeta. I det ingår att granska olika typer av källor. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till frågor inom ämnesområdet. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda begrepp, teorier, modeller och metoder som är relevanta inom det ämnesområde som spetsutbildningen är inriktad mot.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att diskutera och analysera frågeställningar inom ämnesområdet ur olika perspektiv och då använda naturvetenskapens begrepp och uttrycksformer. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna till andra områden och till aktuell forskning inom ämnesområdet. I undervisningen ska praktiskt arbete med naturvetenskapliga metoder ingå. På så vis ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att göra systematiska undersökningar.

Undervisningen i ämnet naturvetenskaplig spets ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper inom det ämnesområde som spetsutbildningen är inriktad mot.
  • Förmåga att analysera och diskutera frågeställningar inom ämnesområdet ur olika perspektiv med användning av relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder.
  • Förmåga att genomföra och redovisa systematiska undersökningar med naturvetenskapliga arbetsmetoder samt kritiskt granska information från olika typer av källor inom ämnesområdet.

Nivåer i ämnet naturvetenskaplig spets

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivåer i ämnet

search