Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Personaladministration (PERA)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-01-26
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

HR (human resources) är ett stöd till verksamheten i strategiska frågor om organisation, ledar- och medarbetarskap och kompetensförsörjning. Personaladministration har till uppgift att stödja, förvalta och sköta den administrativa delen inom HR. Ämnet personaladministration behandlar administrativt arbete inom HR på företag, offentlig förvaltning och organisation.

Undervisningen i ämnet personaladministration ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra administrativt arbete inom personaladministration. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om teknik och metoder som används inom personaladministration. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsgivarorganisationer och arbetstagarorganisationer. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om ledarskapets betydelse på individ- och gruppnivå samt om lagar och andra bestämmelser inom området.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i administrativa rutiner och funktioner vid rekrytering och personalplanering. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett serviceinriktat och yrkesetiskt sätt. Därmed ska elevernas tilltro till den egna förmågan att utföra administrativa arbetsuppgifter stimuleras.

Initiativförmåga, självständighet, personligt ansvarstagande, praktiskt arbete och ett problemlösande arbetssätt ska främjas i undervisningen. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att reflektera över och samtala om personaladministrationens betydelse för verksamheten. Dessutom ska undervisningen lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor inom ämnesområdet.

Undervisningen i ämnet personaladministration ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om organisationer för arbetsgivare och arbetstagare.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Kunskaper om förändringsarbete, ledarskap och konflikthantering.
  • Förmåga att använda teknik och metoder inom personaladministration.
  • Förmåga att utföra administrativt arbete vid personalhantering på ett serviceinriktat och yrkesetiskt sätt.

Nivåer i ämnet personaladministration

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search