Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Renen och dess naturmiljö (RENN)

Information

  • Ämneskategori: Yrkesämnen
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: 2024-03-13
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om ämnet

Ämnet renen och dess naturmiljö behandlar renen som biologisk varelse och dess betydelse för det samiska samhället. Det behandlar även hur renskötseln är sammankopplad med den samiska kulturen och är bärare av en lång kulturell tradition och en samisk identitet.

Undervisningen i ämnet renen och dess naturmiljö ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om renen och dess naturliga beteende samt om hantering och skötsel av renar med utgångspunkt i djurets behov och välfärd. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om renens exteriör, underarter och utbredning samt om dess anatomi, fysiologi, årstidsrytm och anpassning till arktiskt klimat. Den ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om renens näringsbehov samt om hur tillgången på föda påverkar renskötseln. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om renens egenskaper och om dess etologi. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika årstidsland och hur renens behov påverkar renskötselns årscykel. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar både teoretiska och praktiska kunskaper samt traditionellt samiska för arbete inom de samiska näringarna.

Samspelet mellan renen, naturen och människan ligger till grund för en hållbar rennäring. Renskötseln är också en traditionsbärare med stort symbolvärde i den samiska kulturen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om renen med utgångspunkt i djurets behov och naturliga beteende. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om skador och sjukdomar hos renar och hur dessa kan förebyggas. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda samiska termer och begrepp som används inom renskötsel.

Genom observationer och fältstudier ska eleverna ges möjlighet att få inblick i renars utveckling, etologi, hälsa och välbefinnande. Genom praktiska övningar i undervisningen och i samband med fältstudier ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla ansvarskänsla och beredskap för olika handlingsalternativ i arbetet med renar.

Undervisningen i ämnet renen och dess naturmiljö ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om renens biologi, kondition och hälsa samt anpassning till arktiskt klimat.
  • Kunskaper om renens egenskaper och naturliga beteenden.
  • Kunskaper om renens näringsbehov och foderval.
  • Kunskaper om skador och sjukdomar hos renar och om förebyggande hälsovård.
  • Förmåga att använda samisk terminologi.

Nivåer i ämnet renen och dess naturmiljö

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivåer i ämnet

search